Gezondheid en fitness

5 bewezen manieren om buikvet te verliezen na 60 jaar

187views

Buikvet, ook wel visceraal vet genoemd, dat zich ophoopt in het midden van de buik, nabij vitale organen zoals de lever en de darmen, is niet alleen lelijk, het is ook gevaarlijk en houdt verband met een aantal ernstige gezondheidsproblemen.

Buikvet lijkt gemakkelijker te verkrijgen en moeilijker te verliezen na de leeftijd van 60 jaar, terwijl het zelfs nog gevaarlijker wordt omdat het het lichaam kan beletten de toenemende incidentie van leeftijdsgebonden ziekten te bestrijden. Het goede nieuws is dat als je een paar eenvoudige gewoontes aan je dagelijkse routine toevoegt, je buikvet kunt verliezen, ongeacht je leeftijd. zal je hierbij helpen.

Wat je moet weten over buikvet

Dr. William Lee zegt dat er verschillende soorten buikvet zijn. Eén type, onderhuids vet genoemd, ligt onder het huidoppervlak en is gemakkelijk zichtbaar. Dit is hetzelfde buikvet dat je kunt knijpen. Het is misschien niet een lust voor het oog, maar het is een vrij onschadelijke soort vet.

Een ander type is visceraal vet. Dit soort vet bevindt zich diep in uw buik, gevuld alsof u pinda’s in een doos verpakt, en het vet bedekt uw inwendige organen. Een kleine hoeveelheid visceraal vet is normaal, maar te veel is zeer gevaarlijk voor uw gezondheid, omdat het grote schade aanricht aan uw stofwisseling. Als u een uitzettende buik heeft, heeft u mogelijk te veel onderhuids en visceraal vet, waardoor uw buik uitpuilt.

Waarom buikvet slecht is voor je gezondheid

Nancy Mitchell, een geregistreerde verpleegster bij het Assisted Living Center, legt uit dat er een direct verband bestaat tussen chronische stress en een toename van visceraal vet. Verhoogde niveaus van stresshormonen in het bloed – vooral cortisol – dragen bij aan de afzetting van vet in de buikholte.

Maar visceraal vet verandert niet alleen uw uiterlijk: het kan uw stofwisseling verstoren. Vet is een opslagplaats voor hormonen, dus hoe meer vet er in de buikholte wordt opgeslagen, hoe meer hormonen er in het bloed kunnen vrijkomen. Dit leidt op de lange termijn vaak tot hormonale onbalans en metabolische chaos.

Waarom is het moeilijk om af te vallen als je ouder wordt?

Afvallen wordt moeilijker naarmate je ouder wordt, waarschuwt Dr. Hector Perez, een board-gecertificeerde algemene en bariatrische chirurg bij Bariatric Journal. Dit gebeurt omdat uw stofwisseling, of de snelheid waarmee uw lichaam calorieën verbrandt, op natuurlijke wijze vertraagt ​​naarmate u ouder wordt. Dus hoewel je als tiener of twintiger misschien sneller kunt afvallen, zal het moeilijker worden om dit af te houden naarmate je ouder wordt.

Wat moeten we doen? Maak je geen zorgen. Er is een oplossing. Begin met de volgende gewoonten:

Verander uw dieet

  • Vloeibare calorieën leveren een belangrijke bijdrage aan de vorming van visceraal vet. Verminder of elimineer daarom suikerhoudende frisdranken, sappen en energiedrankjes.
  • Verminder uw inname van suikerhoudend voedsel en suikerrijke dranken en zie uw buikvet verdwijnen.
  • Vervang geraffineerde granen en bewerkte voedingsmiddelen door een dieet dat rijk is aan volwaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, gezonde vetten en magere eiwitten.
  • Begin met het opnemen van meer fruit, groenten en volle granen in uw dieet en vermijd bewerkte voedingsmiddelen.
  • Vermijd alcohol.

Probeer krachttraining

Volgens het American College of Sports Medicine verlies je op 50-jarige leeftijd 10% van je spiermassa, en na 60-jarige leeftijd wordt dat percentage zelfs nog hoger. Daarom is krachttraining zo belangrijk. Spieren zijn metabolisch actiever: ze verbranden meer calorieën dan vet. Met een hogere spier-vetverhouding verbrand je dus meer energie, zelfs na een training terwijl je thuis zit. Om spieren op te bouwen, moet je sporten, en hiermee verbrand je ook calorieën.

Eet meer eiwitten

Uit onderzoek blijkt dat het eten van meer eiwitten kan helpen bij het afvallen, zeggen experts. Verouderende spieren reageren minder op eiwitten, maar u kunt deze leeftijdsgebonden veranderingen tegengaan door uw dagelijkse eiwitinname te verhogen en ervoor te zorgen dat elke maaltijd 20-30 gram hoogwaardige eiwitten bevat (eiwit dat alle essentiële aminozuren bevat die het lichaam nodig heeft). maakt zichzelf niet). Deze essentiële aminozuren herstellen lichaamsweefsel en breken voedsel af.

In 110 g gekookt rood vlees vind je bijvoorbeeld 30 g eiwit. Deze hoeveelheid eiwit levert voldoende essentiële aminozuren om je te helpen het spiereiwit in de loop van de tijd te behouden en te verhogen. Niet-vleeseters kunnen eiwitten halen uit voedsel zoals melk, eieren, noten, tarwe, linzen, zonnebloem- en sesamzaadjes, tofu, soja-eiwit, spinazie, raapstelen, broccoli en waterkers.

Beheer uw stress

Volgens de Cleveland Clinic is het waarschijnlijk dat als je gestrest bent, het stresshormoon cortisol in je bloedbaan terechtkomt. Dit kan tot gewichtstoename leiden: er is een sterk verband tussen verhoogde cortisolspiegels en meer visceraal vet.

Neem ook geen toevlucht tot eten in een poging stress te verlichten, waarschuwen experts: het is slecht voor je buik. Het is niet alleen een ‘calorieën in, calorieën uit’-formule. Wat we eten en hoeveel kan ons totale gewicht bepalen, maar stress beïnvloedt precies waar het vet in ons lichaam wordt opgeslagen. We weten dat overmatige blootstelling aan cortisol het buikvet kan vergroten. Het is dus logisch dat het verminderen van stress deze moet minimaliseren.

Praat met uw arts

Deze veranderingen in levensstijl kunnen u helpen het risico op het ontwikkelen van visceraal vet te verminderen en uw algehele gezondheid te verbeteren naarmate u ouder wordt. Voordat u echter grote wijzigingen aanbrengt in uw dieet of trainingsroutine, is het belangrijk om met uw arts te praten, vooral als u medische aandoeningen heeft. Zo weet u zeker dat eventuele wijzigingen veilig zijn en aan uw individuele behoeften voldoen.

We hebben ook gebieden van gewichtsverlies gedeeld die u moet vermijden. Denk aan je gezondheid!