Gezondheid en fitness

Biohacking: hoe ontgrendel je het potentieel van je lichaam en word je weer 18 jaar oud?

209views

Toen we voor het eerst over biohacking hoorden, was onze eerste gedachte: oh nee, niet zomaar een wellnesstrend… Misschien weet je uit de eerste hand hoe het is om geld uit te geven aan supplementen of lidmaatschapsprogramma’s die dramatische veranderingen beloven, om vervolgens teleurgesteld te worden hun kortetermijnresultaten, voordeel (of het gebrek daaraan).

De waarheid is dat welzijnstrends komen en gaan, omdat ze meestal geen significante impact hebben op ons welzijn. Toen we wat dieper ingingen op wat biohacking is, ontdekten we tot onze (aangename) verrassing dat het geen moderne welzijnstrend is, maar een hulpmiddel dat iedereen kan gebruiken om effectieve, langdurige veranderingen in zijn gezondheid aan te brengen.

Wat is biohacken?

De term biohacking bestaat al geruime tijd en is voor het eerst opgekomen als onderdeel van de beweging van de moleculaire biologie, waar mensen technologieën implementeerden om het menselijk lichaam te verbeteren (ja, rechtstreeks uit een sciencefictionfilm). Maar in de welzijnswereld is biohacking een beetje anders. Het wordt gedefinieerd als het veranderen van uw fysiologie en chemie door middel van wetenschap en zelfexperimenten om te begrijpen wat uw lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Met andere woorden, biohacking is letterlijk verschillende lifehacks uitproberen om een ​​optimale gezondheid te bereiken.

Deze kunnen zo klein zijn als veranderingen in uw nachtelijke routine of zo complex als koude baden en warmtetherapie. Biohacking kan betekenen dat je een hyperbare zuurstofcapsule of supplementen zoals noötropica moet kopen, maar het kan ook helemaal gratis zijn, zoals ’s ochtends zonlicht krijgen om je circadiane ritme te ondersteunen of blootsvoets over gras of zand lopen om ontstekingen te verminderen.

Hoewel de mate van biohacking varieert afhankelijk van de prijs en het eindpunt, is het doel altijd hetzelfde: uw gezondheid optimaliseren, veroudering tegengaan en zo gezond mogelijk leven.

Biohacking is verheerlijkt door beroemdheden als Tom Brady, Brooke Burke en Tony Robbins, maar wat onderscheidt het van alle andere wellnesstrends? Biohacking is zelfverbetering, maar dan op een geavanceerd niveau. Als u geleidelijke maar zeer effectieve veranderingen in uw dagelijkse routine wilt aanbrengen en de gezondheid van uw lichaam wilt optimaliseren, is biohacking wellicht iets voor u.

Biohacks die je nu kunt proberen

Als je beter wilt slapen

Gebrek aan slaap is een probleem waar we allemaal mee te maken hebben, maar voldoende slaap is erg belangrijk voor onze gezondheid. Slaap is een kans voor ons lichaam om te ontgiften van de dag en te zorgen voor een gezond functioneren van de hersenen en het lichaam.

Als je een biohack wilt gebruiken om gezonder te slapen, is de sleutel het aanbrengen van veranderingen in je circadiane ritme, oftewel de interne klok die je slaap-waakcyclus reguleert. De eerste stap is het creëren van een omgeving voor optimale slaap, inclusief het vermijden van elektronica minstens een uur voor het slapengaan en slapen in een volledig donkere kamer of het gebruik van een slaapmasker als deze wordt blootgesteld aan licht van ramen of elektronica. Zorg er ook voor dat u elke dag op dezelfde tijd naar bed gaat en wakker wordt, zodat uw lichaam aan uw slaapschema kan wennen.

Als je je routine verder wilt verbeteren, probeer dan met een verzwaarde deken te slapen. Deze remedie helpt het zenuwstelsel te kalmeren en uw hartslag te verlagen ter voorbereiding op de slaap. Je kunt ook proberen je gloeilampen te vervangen door rode om de melatonineproductie op natuurlijke wijze te stimuleren, en een zonsopgangwekker te kiezen die je wakker maakt met natuurlijk licht en zachtere geluiden. Vergeet het natuurlijke zonlicht niet als u wakker wordt: doe de gordijnen open, maak een wandeling of drink uw ochtendkoffie bij het raam.

Als u de effectiviteit van uw training wilt verbeteren

Als het gaat om het intensiveren van je training, zal het er voor iedereen anders uitzien, omdat onze lichamen allemaal verschillend zijn. Maar of je nu de voorkeur geeft aan cardio of aan yoga en pilates, er zijn manieren om elke training te verbeteren. Houd om te beginnen uw trainingen bij met behulp van technologie zoals Fitbit of Oura Ring en ontvang statistieken zoals dagelijkse stappen, hartslag en andere gezondheidsstatistieken. Deze apparaten helpen u uw voortgang bij te houden en begeleiden u bij het aanbrengen van de nodige wijzigingen in uw fitnessroutine.

Als u uw voeding wilt verbeteren

Een belangrijke verduidelijking: de sleutel tot het biohacken van je dieet is niet om af te vallen of minder calorieën te eten, maar om meer in harmonie te komen met je lichaam. De gezondste mensen beperken niet wat ze eten; ze luisteren naar de signalen van hun lichaam en respecteren deze (intuïtief eten is de ultieme biohack, en de enige die je echt nodig hebt).

Als u eenmaal begrijpt wat uw lichaam nodig heeft, kunt u beoordelen of een pescatarisch of keto-dieet geschikt voor u is en andere biohacking-technieken verkennen, zoals intermitterend vasten, het nemen van bepaalde supplementen voor tekorten of gezondheid, of het toevoegen van meer superfoods aan uw maaltijden. Een andere effectieve manier van biohacken voor mensen met menstruatie is cyclussynchronisatie (zoals bij fitness) of voeding, afhankelijk van de fase waarin je je bevindt.

Als u uw geestelijke gezondheid wilt verbeteren

Er is geen gemakkelijke manier om uw geestelijke gezondheid te verbeteren. Het is een reis – we hebben allemaal goede en slechte dagen, maar er zijn manieren waarop u uw gezondheid kunt verbeteren. Oefeningen zoals het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, meditatie, geluidsbaden en ademoefeningen kunnen je helpen gedachten los te laten en jezelf in het huidige moment te brengen.

Het beoefenen van dankbaarheid herinnert ons onmiddellijk aan alle goede dingen in ons leven in plaats van aan de negativiteit. Biohacking van de geestelijke gezondheid kan net zo eenvoudig zijn als naar buiten gaan. Maak een wandeling, ga met je blote voeten de achtertuin in en druk je op de grond, ga op een bankje in het park zitten en geniet van de zon. We brengen veel tijd binnenshuis door en leiden een sedentaire levensstijl. Frisse lucht en beweging zijn essentieel voor ons welzijn.

Als je een stralende huid wilt hebben

Je hebt hier waarschijnlijk al eerder van gehoord, maar de huid is het grootste orgaan van het lichaam, en hacks zoals meer water drinken en SPF gebruiken werken echt. Begin uw ochtend met een groot glas water en blijf de hele dag water drinken – het zal een verschil maken in de gezondheid van uw huid. Een andere manier om uw huidconditie te verbeteren is het proberen van lymfedrainagemassage. Het helpt niet alleen bij het wegwerken van zwellingen, maar reinigt ook het lichaam perfect.

Droogborstelen bevordert ook de lymfedrainage en exfoliatie van de huid (dubbele biohack!). De nieuwste hack voor een stralende huid is een eliminatiedieet. Als u vatbaar bent voor puistjes of roodheid, kan dit te wijten zijn aan uw dieet. Bespreek mogelijke voedselintoleranties of allergieën met uw arts, omdat onze huid een directe weerspiegeling is van wat er in het lichaam gebeurt.

Raadpleeg een arts of een professional in de geestelijke gezondheidszorg voordat u met een procedure begint. Vraag altijd advies aan een arts of een andere gekwalificeerde zorgverlener als u vragen heeft over een medische of geestelijke gezondheidstoestand.

Zachte training is tegenwoordig populair in de fitness. Hier leest u hoe ze uw gezondheid zullen verbeteren.