Gezondheid en fitness

De beste eiwitten om te eten om uw stofwisseling te versnellen

199views

Zonder beweging heeft uw lichaam een ​​aanzienlijke hoeveelheid calorieën nodig om te kunnen functioneren. Dit is uw basaalmetabolisme en is goed voor 60% van uw dagelijkse energiebehoefte.

Lichaamsbeweging heeft invloed op dit aantal en is verantwoordelijk voor maximaal 10% van de hoeveelheid verbrande energie. Hoeveel je loopt, huishoudelijke klusjes doet of gewoon rondslentert, kan verantwoordelijk zijn voor 20% van de totale energie die je elke dag verbrandt, schrijft .

Hoe u uw stofwisseling kunt versnellen

Je lichaam heeft ook energie nodig om het voedsel dat je eet te verwerken. Dit wordt het thermische effect van voedsel genoemd en is verantwoordelijk voor 10% van je dagelijkse energie, volgens een artikel uit 2019 in de Journal of the American College of Nutrition.

Koolhydraten hebben tot 10% van de calorieën nodig om te worden gemetaboliseerd, terwijl vetten met slechts 3% de minste hoeveelheid energie nodig hebben. Eiwitten hebben doorgaans een hoger thermisch effect: het lichaam heeft 20 tot 30% energie nodig om deze macronutriënt te verteren.

Magere eiwitten zoals kip, kalkoen en eieren zijn de beste eiwitten om je stofwisseling te stimuleren.

Magere eiwitten verbeteren de lichaamssamenstelling en gezondheid

Het versnellen van de stofwisseling dankzij de eiwitten in eieren kan leiden tot een slanker lichaam. Een artikel gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Nutrition in 2022 bestudeerde de voeding van meer dan 300 studenten en ontdekte dat degenen die meer dan vijf eieren per week aten een lagere BMI, tailleomtrek/-lengte en lichaamsvetpercentage hadden.

Ze hadden ook een hoger percentage vetvrije massa. Het was niet alleen het eten van eieren dat leidde tot een gezonder lichaam. Het eten van meer eieren per week kan resulteren in een snellere stofwisseling, omdat het je algehele eiwitinname helpt verhogen.

Een dieet dat de nadruk legt op groenten en magere eiwitten zoals kip en kalkoen kan tot meer gewichtsverlies leiden dan een caloriearm dieet, blijkt uit een onderzoek uit 2021, gepubliceerd in het tijdschrift Obesity Science and Practice. Na drie maanden verloren mensen die het eiwitdieet van vier porties per dag volgden gemiddeld 9,5 kg, vergeleken met 1,5 kg bij het vetarme dieet. De groep met een hoog eiwitgehalte zag ook grotere veranderingen in de taille- en heupomtrek, het totale cholesterol- en triglyceridengehalte.

Andere voedingsmiddelen die het metabolisme stimuleren

Lijnzaadolie kan ook helpen vet in het lichaam te verbranden omdat het rijk is aan alfa-linoleenzuur, volgens een artikel uit 2024 gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition Research. Uit een onderzoek bij muizen bleek dat lijnzaadolie wit vetweefsel (slecht vet) afbrak en tegelijkertijd het vetverbrandingsvermogen van bruin vetweefsel (goed vet) verhoogde.

Als je van pittig en pittig eten houdt, stimuleert de capsaïcine in hete pepers ook je stofwisseling. Een systematische review gepubliceerd in 2020 in het tijdschrift Phytotherapy Research analyseerde 13 onderzoeken en ontdekte dat capsaïcine het rustmetabolisme, het energieverbruik en de vetverbranding kan verhogen. Als u niet van pittig eten houdt, kunnen capsaïcinecapsules uw ruststofwisseling verhogen.

Een artikel gepubliceerd in 2019 in het Journal of the American College of Nutrition suggereert ook dat voedingsmiddelen met veel vezels en onverzadigde vetten een hoog thermisch effect hebben dat je metabolisme kan versnellen. Bewerkte granen zonder vezels hebben minder thermisch effect dan onbewerkte, vezelrijke voedingsmiddelen.

Je lichaam zal een ander thermisch effect hebben dan anderen. Mensen met overgewicht of insulineresistentie kunnen een lager thermisch effect van voedsel hebben dan dunne mensen. Het thermische effect van voedsel neemt af met de leeftijd, maar lichaamsbeweging kan het thermische effect van voedsel vergroten.

Het lijkt erop dat het na 60 jaar over het algemeen onmogelijk is om buikvet te verliezen. Maar dat is niet waar! Ontdek er een paar.