Gezondheid en fitness

Het detoxdieet om te volgen na de vakantie

276views

DHeeft u tijdens de kerstvakantie toegegeven aan excessen en voelt u zich nu een beetje bezwaard? Het is niet nodig om te veel offers te brengen om de situatie weer onder controle te krijgen: hier zijn alle tips om weer goed te gaan eten en gezonde gewoonten te herstellen op het gebied van voeding en daarbuiten

Januari is bij uitstek de maand van het detoxdieet, omdat we weten: de kerstvakantie ze sparen helemaal niemand. Tussen diners, eindeloze desserts, verschillende sauzen en een paar te veel glazen – om nog maar te zwijgen van de terecht verwaarloosde fysieke activiteit – is het normaal dat u zich een beetje overweldigd voelt. Maar je kunt dit gevoel verhelpen zonder de noodzaak van ontbering of drastische diëten: je hoeft alleen maar een aantal verstandige maatregelen te nemen om voel je lichter en voel je beter.

Laten we je er iets over vertellen trucs, ideeën en voedsel allemaal op naam van ontgiften. Dat wil zeggen, het trefwoord dat u in ieder geval moet volgen een week in januari, en elke keer als je de behoefte voelt om “ontgiften.” Geniet van het lezen!

Zuivel en tarwe

Als u zich een beetje zwaar voelt, kan het nuttig zijn om de consumptie van zuivelproducten en tarwe in ieder geval voor een paar dagen te verminderen: ze behoren tot de meest voorkomende allergenen die, zelfs als u het niet beseft, een opgeblazen gevoel kunnen veroorzaken. , vermoeidheid en hunkeren naar voedsel.

Dierlijke zuivelproducten kunnen gedeeltelijk worden vervangen door melk en melkderivaten soja of rijst.

Brood, pasta en gebak voor het ontbijt kunnen ze echter worden vervangen door hetzelfde voedsel, bereid met alternatieven voor tarwe, zoals rogge, kamut, maïs en haver.

Al deze voedingsmiddelen zijn te vinden in de meeste supermarkten en natuurvoedingswinkels.

rood vlees

Rundvlees, kalfsvlees en vlees van volwassen runderen mogen niet worden gedemoniseerd: de rood vlees in feite bevat het belangrijk voedingseigenschappen, inclusief vooral edele eiwitten en ijzer. Aan de andere kant bevat het echter ook een hoog gehalte aan verzadigde vetten, en het is een beetje moeizaam om te verteren. Om deze reden – als voedingsdeskundigen in een normaal regime aanbevelen om het ongeveer twee keer per week te eten – als je een paar dagen wilt ontgiften, kan het nuttig zijn om rood vlees te vermijden. Je kunt het echter vervangen door kip- of kalkoenvlees, verse vis, tofu en eieren.

De eiwitten in mager vlees (zoals kip) en vis dragen bij aan het vergroten van het verzadigingsgevoel en het op gang brengen van de stofwisseling. Bovendien bouwen ze spieren op, wat ten koste gaat van de ophoping van vet. Het gevolg is de geleidelijke vermindering van de zwelling.

Fruit en groenten

Vervang bij de hoofdmaaltijden geraffineerde koolhydraten door rauwe, gestoomde of gekookte groenten en fruit. Ze vullen en zuiveren tegelijkertijd aan, en geven je ook veel antioxidanten.

De groente kan op smaak gebracht worden rauwe extra vergine olijfolieverbied alle vette specerijen, zoals: boter, margarine en mayonaise.

Tonijn en zalm

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Oxford is gebleken dat het eten van zalm en tonijn de doorgang van voedsel van de maag naar de darmen kan versnellen, waardoor een opgeblazen gevoel wordt geëlimineerd. Dezelfde studie toonde ook aan dat omega-3-vetzuren in vissen hormonen stimuleren die de trek in voedsel, het verzadigingsgevoel en de stofwisseling reguleren.

Zalm in zakjes en gewone tonijn uit blik zijn ook prima.

Additieven en suikers

DE kunstmatige conserveermiddelen het zijn additieven die de spijsvertering bewerkelijker maken: het elimineren ervan helpt het ontgiftingsdoel te bereiken. Eet tijdens de detoxweek geen kant-en-klaarmaaltijden en verpakte voedingsmiddelen, die rijk zijn aan zouten en suikers. Kies indien mogelijk voor biologische producten.

Om voedsel lekkerder te maken, kun je het op smaak brengen met kruiden met ontgiftende eigenschappen, zoals rozemarijn, tijm, komijn, kurkuma en gember.
Voeg ook veel knoflook en uien toe, bekende groenten met zuiverende eigenschappen.

Wat betreft de drankjes, vermijd thee, koffie, koolzuurhoudende dranken en industriële vruchtensappen, omdat deze rijk zijn aan suiker. Drink gedurende de dag minimaal 2 liter water op kamertemperatuur, evenals groene thee en aftreksels op basis van drainerende kruiden zoals paardenbloem, venkel, berk en mariadistel.

Een uitstekende detox-idee is het bereiden van vruchtensappen, waarbij veel water of appelciderazijn wordt toegevoegd, bekend om zijn opmerkelijke ontgiftende eigenschappen.

Herstel een gezonde routine na de vakantie

We hebben gezien welke voedingsmiddelen je het liefst moet eten en welke je moet vermijden tijdens een paar dagen detoxen, maar naast voeding na de vakantie is het noodzakelijk om een ​​gezonde routine te herstellen. Omdat grote, calorierijke maaltijden, veranderde slaapritmes, een overmatige sedentaire levensstijl, weinig water en overtollige suikerhoudende dranken of alcoholische dranken invloed hebben op de stemming, het slaap-waakritme, het geheugen en andere gebieden die verband houden met ons welzijn. Hier zijn enkele ’tips’, voorgesteld door de Food Science-specialist van het Irccs Istituto Auxologico Italiano in Milaan, Raffaella Cancello, gerapporteerd in een notitie van de Bonduelle Foundation.

Hydrateer goed met water, beperk frisdrank en alcohol

Drink elke dag 1,5-2 liter water, bij voorkeur tussen de maaltijden. Een juiste hydratatie is de basis van een goede darmfunctie en gaat het vasthouden van water tegen, veroorzaakt door maaltijden die te rijk zijn aan natriumzout. Water, thee en kruidenthee (zonder toegevoegde suiker) zijn absoluut aan te raden.

Groenten bij de hoofdmaaltijden

Ja tegen gratis groenten: gekookt, rauw, in de vorm van minestrone of fluweelachtig. Groenten garanderen een juiste inname van vezels en de vezels ‘voeden’ de darm en herstellen de juiste darmflora, tegenwoordig microbiota genoemd. De darm is ons ‘tweede brein’ en daarom moet er goed gelet worden op de juiste functionaliteit ervan. Groenten bevatten waardevolle micronutriënten die belangrijk zijn voor het humeur en om de stress bij het hervatten van activiteiten tegen te gaan: groene bladgroenten zijn bijvoorbeeld rijk aan magnesium; Broccoli bevat chroom dat een belangrijke rol speelt bij het verhogen van de serotonine- en melatoninespiegels, die helpen bij het reguleren van emoties en gemoedstoestand. Spinazie, asperges en spruitjes bevatten foliumzuur (vitamine B9), een belangrijke stemmingsregulator.

Geef de voorkeur aan plantaardige eiwitten

Na te hebben overdreven met worstjes, vleeswaren en kazen, is het beter om de voorkeur te geven aan plantaardige eiwitten. Peulvruchten, zoals kikkererwten, linzen, tuinbonen, soja en bonen zijn een uitstekende bron van eiwitten en vezels, ze zijn ook rijk aan ijzer, uitstekend voor het verminderen van stress en het beschermen van het spierstelsel.

Elke dag twee vers fruit

Citrusvruchten en rood fruit verdienen de voorkeur, de eerste is rijk aan vitamine C en de laatste is rijk aan antioxidanten; het zijn vruchten die geïndiceerd zijn voor het versterken van het immuunsysteem en het tegengaan van oxidatieve stress.

Regelmatige fysieke activiteit

Het is niet nodig om een ​​atleet te worden, elke dag 30 minuten onafgebroken wandelen of fietsen is voldoende om de spieren van het lichaam te trainen, het humeur te verbeteren en energie terug te winnen. Soms hebben we de neiging ons te concentreren op de intensiteit van de inspanning, en vaak devalueert het idee van worstelen de onderneming van de activiteit. Het is beter om een ​​gematigde maar voortdurende inspanning te leveren, gedurende minstens 30 minuten. Het dansen is ook goed.

Rustgevende slaap

Het is niet alleen een kwestie van kwantiteit, maar ook van kwaliteit: tijdens de slaap laadt ons lichaam zich op en worden er veel enzymen geproduceerd die nuttig zijn voor de spijsvertering en de juiste opname van voedingsstoffen. Pompoen, asperges, kool, spinazie en artisjokken zijn slechts enkele van de groenten die rijk zijn aan minerale zouten, zoals magnesium, kalium en selenium, waarvan bekend is dat ze de slaapkwaliteit positief beïnvloeden. Een uitgebalanceerd mediterraan dieet is altijd het beste model.