Gezondheid en fitness

Hier leest u hoe lang u moet wachten voordat u na een maaltijd een kopje thee drinkt

275views

Er is niets beter dan een kopje thee als ontbijt. Of je nu van groene thee en nachtelijke haver houdt of van Earl Grey met toast, thee is een van de populairste ochtenddrankjes. Gezien het feit dat thee veel antioxidanten en stimulerende cafeïne bevat, is dit een zeer goede zaak.

Deskundigen als Tim Spector zullen je waarschijnlijk vertellen dat het veel gezonder is om je dag te beginnen met een kopje gefermenteerde groene thee dan een glas vezelvrij sinaasappelsap (hij pleitte er eerder voor om sinaasappelsap uit het gezondheidsvoedselpad te schoppen). Maar dat kopje thee kan de voeding verstoren van degenen die moeite hebben om voldoende ijzer te eten en op te slaan. zal uitleggen waarom.

Thee- en ijzerabsorptie: wat is het verband?

De WHO schat dat ruim 30% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd wereldwijd aan bloedarmoede lijdt. Bloedarmoede kan om verschillende redenen voorkomen, van een onevenwichtig dieet tot bloedverlies. Sommige mensen hebben simpelweg moeite met het opnemen van ijzer uit voedsel en hebben extra hulp nodig.

In beide gevallen is de behandeling meestal hetzelfde: ijzertabletten met een hoge concentratie en aanbevelingen voor het eten van meer ijzerrijk voedsel. Maar hoe ijzerrijk je maaltijden en tussendoortjes ook zijn, als je op of rond dezelfde tijd thee drinkt, loop je het risico dat je dat ijzer niet goed opneemt.

Een overzicht van 35 onderzoeken concludeerde dat hoewel mensen die geen risico lopen op bloedarmoede zoveel thee kunnen drinken als ze willen, mensen met een risico op ijzertekort het drinken van thee bij de maaltijd moeten vermijden en na het eten minstens een uur moeten wachten voordat ze thee drinken. thee om maximale opname van voedingsstoffen te garanderen.

Geldt dit voor elke thee?

Thee, vooral zwarte thee, bevat stoffen die tannines worden genoemd, zegt voedingsdeskundige Nicola Ludlum-Raine. Tannines zijn een soort polyfenol dat zich in sommige voedingsmiddelen aan ijzer bindt, waardoor het niet door uw spijsverteringsstelsel wordt opgenomen. Dit geldt vooral voor plantaardige (niet-heem)ijzerbronnen, zegt ze, hoewel tannines ook de opname van heemijzer (dierlijk) kunnen verstoren.

Voor mensen die bloedarmoede hebben of een laag ferritinegehalte hebben, is het erg belangrijk om aandacht te besteden aan het tijdstip van het drinken van thee. Over het algemeen wordt aanbevolen om na het eten van ijzerrijk voedsel of ijzersupplement minstens een uur te wachten voordat u thee drinkt.

Probeer ook minstens een uur voor uw volgende maaltijd of ijzerrijk supplement thee te drinken. Deze kloof zorgt ervoor dat de tannines in de thee de opname van ijzer uit voedsel of supplementen niet verstoren.

Ze merkt echter op dat het effect van thee op de ijzeropname van persoon tot persoon zal verschillen. Dit hangt af van uw gezondheid, het type ijzer in het supplement en uw bredere voedingsgewoonten.

Hoe u meer ijzer uit voedsel en supplementen kunt opnemen

Voor degenen die ijzersupplementen gebruiken, is het niet alleen belangrijk om thee te vermijden, maar ook wat u actief kunt doen om de opname te verbeteren. Hieronder vind je haar top vijf tips.

Neem ijzer met vitamine C

Het nemen van een ijzersupplement samen met een bron van vitamine C kan de opname ervan verbeteren. Neem het supplement in met een glas sinaasappelsap of een maaltijd rijk aan vitamine C.

Vermijd thee en koffie als u ijzer gebruikt

Ja, koffie bevat ook tannines, dus het is het beste om op uw thee- en koffie-inname te letten als u supplementen slikt of ijzerrijk voedsel eet.

Eet meer ijzerrijk voedsel

Als je vlees eet, concentreer je dan op het vinden van bronnen van zowel heem (rood vlees, gevogelte, vis) als niet-heem-ijzer (linzen, bonen, spinazie).

Koken in gietijzeren kookgerei

Koken in gietijzer kan het ijzergehalte van voedsel verhogen, vooral bij het koken van zuur voedsel zoals tomatensaus.

Wees bewust van ijzerblokkers

Naast tannines kunnen ook andere stoffen zoals fytaten (te vinden in volle granen en peulvruchten) en calcium de ijzeropname verstoren. Hoewel deze voedingsstoffen niet mogen worden vermeden omdat ze gezondheidsvoordelen hebben, kan het nuttig zijn om er rekening mee te houden wanneer u ze consumeert in relatie tot uw ijzerinname.

Dus als u ’s ochtends gewoonlijk ontbijtgranen met melk eet of een calciumsupplement neemt als onderdeel van uw vitaminesupplement, overweeg dan om op een ander tijdstip ijzertabletten in te nemen.

Als u constipatie krijgt, is het belangrijk om water te drinken. Of is het thee? Ontdek hoe u kunt versnellen.