Gezondheid en fitness

Hoe u uw manier van lopen kunt veranderen om uw risico op diabetes met 39% te verminderen

203views

Samen met voeding vormt uw beweging de basis van uw gezondheid. Volgens de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention is minstens 150 minuten matige intensiteitsoefening per week een van de beste manieren om chronische ziekten te voorkomen en de algehele gezondheid te verbeteren.

Tot voor kort geloofden veel mensen dat ze, om gezond te blijven, naar de sportschool moesten gaan. Uit een nieuwe golf van onderzoek blijkt echter dat zelfs dagelijkse beweging, zoals wandelen, uw gezondheid ten goede kan veranderen. zal u vertellen hoe u het nog effectiever kunt maken.

Nieuw onderzoek naar de voordelen van wandelen

Uit een invloedrijk onderzoek uit 2023, gepubliceerd in het European Journal of Preventive Cardiology, bleek dat het lopen van iets minder dan 4.000 stappen per dag verband hield met een hogere levensverwachting. Elke extra 1.000 stappen die proefpersonen boven deze basislijn zetten, resulteerde in een vermindering van 15% van het risico op sterfte door alle oorzaken.

Een nieuwe studie gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine gaat verder dan het tellen van stappen om beter te begrijpen hoe loopsnelheid het risico op het ontwikkelen van chronische ziekten, met name diabetes type 2, beïnvloedt.

Hoe verliep het onderzoek?

Om te begrijpen hoe loopsnelheid de gezondheidsresultaten kan beïnvloeden, voerden de onderzoekers een meta-analyse uit van tien cohortstudies die tussen 1999 en 2022 werden uitgevoerd. Ze verzamelden gegevens van 508.121 volwassen patiënten uit de VS, Groot-Brittannië en Japan.

De onderzoekers groepeerden en vergeleken vervolgens verschillende loopsnelheden om het verband tussen deze gewoonten en de waarschijnlijkheid van het ontwikkelen van diabetes type 2 te beoordelen. De meest opvallende resultaten werden verkregen wanneer proefpersonen liepen met een snelheid van meer dan 5,9 km/u. Deze loopsnelheid ging gepaard met een schokkende vermindering van 39 procent van het risico op het ontwikkelen van diabetes.

Het onderzoeksteam ontdekte ook dat sneller lopen extra voordelen opleverde, zelfs als de proefpersonen dit doel niet bereikten. Mensen die met een tempo tussen 5,1 en 6,7 km/uur liepen, hadden een 24 procent lager risico. Degenen die met een tempo tussen 3,5 en 5 km/uur liepen, hadden een 15 procent lager risico op het ontwikkelen van diabetes dan degenen die met een tempo van minder dan 3,1 km/uur liepen.

Waarom is dit zo belangrijk: wat zijn de gevaren van diabetes?

Een afzonderlijk onderzoek uit 2023 door onderzoekers van de Universiteit van Cambridge en de Universiteit van Glasgow benadrukt dat het ontwikkelen van diabetes uw levensverwachting aanzienlijk kan verkorten. Ze merken op dat diabetes geassocieerd is met een reeks andere ernstige chronische ziekten, waaronder een hartaanval en beroerte, nierproblemen en sommige soorten kanker.

Volgens een onderzoek kan de diagnose diabetes type 2 op 30-jarige leeftijd de levensverwachting met 14 jaar verkorten. Voor degenen die op 40-jarige leeftijd worden gediagnosticeerd, wordt de levensverwachting met tien jaar verminderd, en voor degenen die op 50-jarige leeftijd worden gediagnosticeerd, wordt de levensverwachting met zes jaar verlaagd, vergeleken met mensen die geen diabetes ontwikkelen.

Experts zeggen dat het voorkomen of uitstellen van het ontstaan ​​van diabetes tot uw topprioriteiten op het gebied van de gezondheid moet behoren. Hoewel uw arts andere maatregelen kan aanbevelen, waaronder het veranderen van uw dieet, het nemen van medicijnen en stoppen met roken, kan vaker en sneller lopen ook uw risico helpen verminderen.

Lopen wordt beschouwd als een van de gemakkelijkste trainingen. Het is gemakkelijk toe te voegen aan de dagelijkse routine, zelfs voor drukbezette mensen: ga bijvoorbeeld naar het werk lopen, ga tijdens een pauze naar het park, enz. Wetenschappers hebben ontdekt dat snel lopen de voordelen vergroot en het risico op diabetes verkleint. En dit is erg belangrijk voor het verhogen van de levensverwachting.

We weten dat het belangrijk is om te stretchen voordat je gaat hardlopen, maar moet je dat ook doen voordat je gaat lopen?