Gezondheid en fitness

Is het mogelijk om elke dag dezelfde route te lopen of is het beter om deze te diversifiëren?

273views

Is uw dagelijkse wandeling bijna net zo routine geworden als uw ochtenddouche? Wandelen is een gemakkelijke manier om beweging in uw werkdag op te nemen, en als u dezelfde route volgt, hoeft u er niet over na te denken. Maar is dit echt een goed idee?

We weten dat afwisseling goed voor ons is als het om lichaamsbeweging gaat. Je zou niet je hele sportschoolsessie aan één soort oefening besteden, en elke dag dezelfde afstand met dezelfde snelheid lopen is niet de meest effectieve manier om je resultaten te verbeteren. Is er dan een verschil in de routes die we nemen? Dit is wat ik ontdekte.

Wat zijn de voordelen van elke dag dezelfde route lopen?

Het kan nuttig zijn om dezelfde route te volgen. Dit maakt de oefeningsgewoonte eenvoudig en gemakkelijk, en kan ook mentale voordelen opleveren.

Een vertrouwde omgeving kan een kalmerend effect op de geest hebben, zegt personal trainer en oprichter van Sculptrition Amanda Place. Als u dezelfde route volgt, kunt u uw gedachten afleiden van beslissingen en navigatie, waardoor u een mentale pauze krijgt en ontspanning bevordert.

Dit is goed nieuws als u uw dagelijkse wandeling gebruikt als een gelegenheid om goed na te denken; u zult niet in staat zijn om iets dat op het werk is gebeurd te overdenken zonder te verdwalen.

Het kunnen volgen van je voortgang is een ander voordeel van het volgen van dezelfde route, voegt Place toe. Door regelmatig dezelfde route te lopen, kunt u uw voortgang in de loop van de tijd volgen. U kunt zien hoe uw conditie verbetert, uw loopsnelheid of uithoudingsvermogen in de gaten houden en doelen stellen op basis van de bekendheid van de route.

Wat zijn de voordelen van gevarieerde wandelroutes?

Aan de andere kant kan het veranderen van je route zowel mentale als fysieke voordelen opleveren. We weten dat nieuwe ervaringen, zoals een nieuwe hobby, de creativiteit en het gevoel van eigenwaarde kunnen vergroten, dus hoewel het lopen van een andere route misschien niet zoveel impact heeft, kan het wel een verschil maken.

Het veranderen van routes kan de hersenen nieuwe stimulatie geven, waardoor de geest betrokken en nieuwsgierig blijft, zegt Jason Ward, psychotherapeut en kliniekdirecteur bij DBT London Services.

Blootstelling aan verschillende omgevingen kan ook de creativiteit stimuleren, nieuwe perspectieven en ideeën openen, en het veranderen van uw route kan uw wandeling interessanter maken, waardoor de kans op verveling wordt verminderd en u gemotiveerd blijft.

Vanuit natuurkundig perspectief kunnen nieuwe routes ook nuttig zijn, zelfs als je evenveel tijd aan je voeten besteedt. Bij verschillende reliëfs en hellingen zijn verschillende spiergroepen betrokken. Door uw looproute te variëren, kunt u uw lichaam op nieuwe manieren uitdagen, waardoor de algehele spierontwikkeling wordt bevorderd en overbelasting van bepaalde spieren wordt voorkomen.

Dit helpt natuurlijk niet als je op hetzelfde oppervlak of dezelfde helling loopt, dus probeer routes te kiezen met een verscheidenheid aan terreinen en uitdagingen om het interessant te houden.

Het aangaan van hellingen en uitdagend terrein zal ook de cardiovasculaire voordelen helpen vergroten. Als u over gevarieerd terrein loopt, kunt u de intensiteit van uw training verhogen, wat betekent dat u uw cardiovasculaire conditie kunt verbeteren door uw hart en longen te dwingen zich aan te passen aan de stress.

Is het beter voor je: dezelfde route volgen of een andere route kiezen?

Als u op zoek bent naar een rustige wandeling waarbij u even kunt uitrusten of kunt nadenken over de gebeurtenissen van de dag, kies dan voor een wandeling langs een bekende route. Als je echter na een saaie dag wat beweging nodig hebt, kun je naar een nieuwe plek gaan.

Doelloos wandelen – waarbij u nieuwe delen van uw buurt gaat ontdekken zonder tijds- of afstandsbeperkingen – is een geweldige plek om te beginnen. Zorg er wel voor dat er geen dreigende vergaderingen meer plaatsvinden, waarin u wordt aangespoord zo snel mogelijk terug te keren.

We willen allemaal een lang leven leiden. Om dit te doen, zo blijkt, moet je lopen