Gezondheid en fitness

Waarom uw hartslag stijgt tijdens het sporten – en wanneer u zich zorgen moet maken

282views

Heb je geprobeerd om in de tweede zone te trainen? Het is bewezen dat trainen op 65-75% van je maximale hartslag een ongelooflijk effectieve manier is om cardiorespiratoire conditie te ontwikkelen. Je hebt je misschien afgevraagd waarom je regelmatig traint, maar je hartslag gaat snel omhoog als je begint met hardlopen.

De hartslag van sommige mensen is gevoeliger voor inspanning dan andere. Maar waarom gebeurt dit? En wanneer wordt dit een reden tot zorg? deelt de mening van Dr. Oliver Guttmann over deze kwestie:

Welke factoren beïnvloeden de hartslag tijdens het sporten?

Verschillende factoren beïnvloeden uw hartslag tijdens het sporten. Fitnessniveau is daar één van, maar het is niet het enige dat een rol speelt.

Factoren zoals leeftijd en temperatuur kunnen ook een rol spelen. Hoe jonger u bent, hoe hoger uw maximale hartslag. Uw hartslag kan ook stijgen als u traint in warmere of vochtige omstandigheden. Dit gebeurt omdat hogere temperaturen meer bloed naar de huid trekken, waardoor het hart harder moet werken om het bloed verder te duwen.

Ook stress kan een rol spelen, omdat het stresshormoon cortisol effect heeft op het lichaam. Wanneer u zich in de vecht- of vluchtmodus bevindt, zorgt dit hormoon ervoor dat uw hartslag stijgt om uw lichaam voor te bereiden op een aanval. En als je hartslag al hoog is voordat je begint met trainen, zal deze zijn maximum bereiken.

Dr. Guttmann merkt op dat er ook rekening moet worden gehouden met het geslacht. De hartslag van vrouwen is meestal iets hoger dan die van mannen, omdat het hart van mannen groter is dan dat van vrouwen, wat betekent dat het hart van vrouwen harder moet werken om hetzelfde volume bloed rond te pompen.

Onderzoek heeft aangetoond dat genetica ook een rol kan spelen bij het bepalen van uw maximale hartslag, evenals uw lengte, hoeveelheid spiermassa en recent cafeïne- of alcoholgebruik. Gezondheidsproblemen zoals hyperthyreoïdie en bloedarmoede zorgen er ook voor dat de hartslag stijgt: in het laatste geval hebben de rode bloedcellen moeite om zuurstof door het lichaam te transporteren en klopt het hart sneller om de toevoer ervan op peil te houden.

De technologie die in de meeste fitnesstrackers wordt gebruikt, is doorgaans ook minder nauwkeurig voor mensen met een donkere huidskleur, dus het is de moeite waard om daar rekening mee te houden.

Om al deze redenen is het vergelijken van uw hartslag met die van anderen tijdens het sporten geen nauwkeurige voorspeller van uw conditie; er spelen veel factoren een rol.

Is uw hartslag te hoog voor een actieve levensstijl?

Als u zich zorgen maakt dat uw hartslag tijdens het sporten te hoog is, kunt u dit op een eenvoudige manier controleren. Uw maximale hartslag kan worden berekend door uw leeftijd af te trekken van 220 jaar, maar deze kan aan beide kanten met 15-20 slagen per minuut fluctueren.

Krachtige oefeningen moeten worden uitgevoerd op 70-85% van uw maximale hartslag. Als u dus 35 jaar oud bent, zou u tussen de 130 en 157 slagen per minuut moeten zitten.

Je moet niet geobsedeerd zijn door je hartslag, maar het is nuttig om er rekening mee te houden hoe hoog deze is, zegt dr. Guttmann.

Als u uw hartslag gedurende langere perioden boven uw maximale snelheid houdt, kan dit een schadelijk effect hebben op uw gezondheid, waardoor uw risico op pijn op de borst of een onregelmatige hartslag toeneemt.

Als u net begint met trainen, is het vooral belangrijk om uw maximale hartslag niet te overschrijden en te stoppen met trainen als u zich duizelig of licht duizelig voelt.

Wanneer wordt een verhoogde hartslag tijdens inspanning een reden tot zorg?

Het is duidelijk dat een verhoogde hartslag tijdens fysieke activiteit niet altijd een reden tot bezorgdheid is, maar wanneer wordt het een reden om naar een arts te gaan?

Enkele belangrijke waarschuwingssignalen zijn wanneer uw hartslag uw maximum overschrijdt (dit getal wordt bepaald door uw leeftijd van 220 af te trekken) of wanneer u zich na het sporten ziek of duizelig voelt. Maar als u ergens last van heeft, moet u professionele hulp zoeken. Uw huisarts kan u doorverwijzen naar een cardioloog om tests uit te voeren om er zeker van te zijn dat dit geen symptoom is van een ernstiger aandoening.

Wil je afvallen in de buikstreek? Sommige mensen prijzen cardio, anderen prijzen kernoefeningen. Hier is voor jou