Gezondheid en fitness

Wandelen in de bergen: voordelen en geneugten van het klimmen naar de top

207views

Cwandelen in de bergen in de natuur, bergopwaarts gaan en de top bereiken is een aangename ontsnapping aan de dagelijkse routine die het lichaam maar ook de geest traint. Ontdek waarom je zoveel mogelijk in de bergen moet trekken, en alle voordelen die deze activiteit je kan bieden!

De inspanning van de klim, het verlichte panorama van bovenaf gezien, met ademnood en zweet dat onder je shirt stroomt; de eindeloze zonsondergangen, de geur van dennen en jeneverbes, de donkere schaduw van het bos en de heldere kleuren van de wilde bloemenvelden. De oorverdovende stilte. De bergen zijn dit alles en nog veel meer, een landschap dat herontdekt moet worden vanuit de kleine stadjes op slechts een steenworp afstand van huis. Waarom wandelen in de bergen het is niet alleen het oversteken van een geografie, maar het gaan het ontdekken van een ruimte van de ziel.

Denk je dat de bergen niets voor jou zijn? Het is tijd om opnieuw na te denken, het geheim zit op de goede weg. En in mentale training.

Waarom gaan wandelen

De afgelopen jaren hebben we de waarde herontdekt van , een manier van reizen die wordt gekenmerkt door traagheid en het plezier van het herontdekken van menselijke ritmes afgestemd op het hart. De aanpak van langzaam reizende kunst van het langzaam reizen, brengt ons dichter bij één diepe verbinding met de natuur en met lokale culturen verleidt het ons om kennis te maken met lekker eten en de gemeenschappen die in een bepaald gebied leven, met zijn geschiedenis en tradities.

Er is ook een zeer interessante nieuwe trend sociale trekking, een recreatieve activiteit die vertrekt vanuit het idee van wandelen en het samen doen… omdat het samen gemakkelijker en leuker is, de motivatie toevoegt en vermoeidheid helpt overwinnen, vooral voor mensen met weinig ervaring. Kijk om je heen: de groepen en verenigingen die trekkingdagen en reizen organiseren worden steeds talrijker. Als u begint met een zondag in de buitenlucht te wijden aan trekking in een groep, kunt u veilig natuurpaden ontdekken en, waarom niet, nieuwe kennissen maken, de steun voelen van een deskundige gids en vastberadenheid vinden.

Wandeling de wereld en zichzelf verkennen het is de oudste menselijke handeling en de eerste die we aan het begin van ons leven leren. Stap na de andere leren we de moeilijke kunst van het evenwicht, op bergpaden en in het leven; we leren de betekenis van inspanning en we ontdekken hoe sterk onze weerstand kan zijn. We overwinnen obstakels, we beginnen ons ritme waar te nemen, dat uniek is, net zoals wij uniek zijn. Dit is een van de redenen waarom je verliefd zou moeten worden op trekking: het herontdekken van het plezier van wandelen zal steeds meer een levensfilosofie worden, zelfs in het dagelijks leven.

Wandelen in de natuur: de gunstige effecten

In Japan hebben ze een woord voor ‘bosbaden’: Shinrin-yoku. Dat wil zeggen: dompel jezelf onder in en profiteer van de betoverende sfeer van het bos, waar je weer diep kunt ademen, de verbinding met ons meest voorouderlijke en instinctieve deel kunt (her)vinden en een mentale leegte kunt creëren.

Je kunt je ogen sluiten, maar je kunt niet beslissen wat je wilt voelen. Sterker nog, juist het tegenovergestelde: soms zijn er dingen die we eigenlijk niet willen horen en toch is het zo. We luisteren naar muziek, geluiden en soms onaangename zinnetjes die pijn doen, in het gezin en op het werk. Onze oorschelpen zijn een tunnel die voortdurend wordt doorkruist door verkeer dat nooit stopt en het probleem is decibel wordt steeds relevanter.

Gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door een onderzoeksteam van het Charité Universitair Ziekenhuis in Berlijn, uitgevoerd in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie, vinden we een van de 6 meest luidruchtige Italiaanse steden: Rome, Milaan, Palermo, Napels, Turijn en Florence. Tijdens het onderzoek werden ruim 200.000 gehoortesten uitgevoerd in vijftig Europese steden: bij 64% van de testdeelnemers werd de gevoeligheid voor het fenomeen benadrukt.

Geestelijk welzijn: dit is een van de onmiddellijke positieve gevolgen van een wandeling op het platteland. Wandelen in het groen Het heeft het effect van onmiddellijke zuivering. Het distantieert je van het lawaai en helpt je de absolute stilte, het gezang van vogels en de kalme schoonheid van de bergen en bossen (de longen van de mensheid) te herontdekken.

De volgende keer dat je meedoet op een pad lopen oefen je vijf zintuigen: wat kun je waarnemen? Je neus zal de geur van jeneverbes- en dennenbossen leren onderscheiden, de intense geur van mos, de sterke geur van hout. Adem geuren en aroma’s in, voel je hart, luister naar het geluid van een verre stroom. Bomen knuffelen het is een echte therapie en de reden is gemakkelijk te zeggen: denk aan een honderd jaar oude eik. Hoeveel stormen heeft hij overwonnen om tot op de dag van vandaag te komen? Leunend tegen zijn slurf en het inademen van de vrede waar hij van houdt, is het omarmen van de tijd, de kracht van het leven die niet kan opgeven, het vinden van energie.

De voordelen van bergop lopen

Stap na stap vind je een nieuw ritme, je spieren worden sterker, je bloeddruk daalt en… je hart wordt sterker. Het beklimmen van heuvels en steile paden is een bijzonder nuttige cardiovasculaire training. Bovendien helpt het bij het vechten hypertensie En suikerziekte.

Als we lopen gaat de hartslag omhoog en dankzij de beweging neemt de bloedcirculatie toe: de weefsels worden van bloed voorzien, de microcirculatie verbetert en op perifeer niveau is er een toename van de diameter van de arteriële haarvaten. De bloeddruk wordt verlaagd, vetophopingen in de slagaders en het cholesterol wordt verlaagd. Het effect? Een onmiddellijke en diepgaande gevoel van welzijn, van voeten tot hoofd. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Osaka in Japan is een wandeling voldoende 20 minuten per dag gedurende 5 dagen per week om het risico op hartziekten en hoge bloeddruk met maximaal 12% te verlagen.

De voordelen van wandelen in een groep

Er is wetenschappelijk bewijs dat dit aantoont in een groep lopen heeft een gunstig effect op de gezondheid. Het onderzoek werd uitgevoerd door twee onderzoekers van de Universiteit van East Anglia (UEA) in Norwich, Engeland. Hanson S. en Jones A. publiceerden in 2015 over Brits tijdschrift voor sportgeneeskunde de resultaten van hun onderzoek waarbij ze 1843 deelnemers betrokken hadden. Het resultaat? Langdurig groepswandelen benadrukt de verbeterde hartprestaties en beïnvloedt het vetmetabolisme, de arteriële gezondheid, de bloeddruk en de ademhaling.

Niet alleen dat, samen wandelen bestrijdt depressie en heeft een positieve invloed op de stemming. Doordat we zij aan zij elkaar steunen, herontdekken we onze eigen kracht, vergeten we de vermoeidheid. Samen ontdekken we dat onze metgezellen soms net als wij moe en ontmoedigd zijn: dat is wat geeft energie voor de groep, kijk elkaar aan en ontdek dat we niet anders zijn. Moeilijkheden leren ons weerstand.

Het plezier van het bereiken van de top

“Kies altijd een objectief dat is iets hoger dan wat je denkt dat echt binnen je bereik ligt”, schrijft Bernhard Moestl, auteur van Kung-Fu en de kunst van het ondernemen van actie. De Oostenrijkse coach, die lange tijd samen met de Shaolin-monniken in de Chinese bergen van de provincie Henan woonde, legt het zo uit: soms als we zeker zijn van de overwinning geven we onze intenties gewoon op, laten we die los. Dit is een veel voorkomend verschijnsel onder wandelaars: we zijn nu op korte afstand van de top, maar juist daar doet de vermoeidheid zich voelen en staat de zonsondergang voor de deur, het is koud. We zijn er bijna. Maar dit is precies wat het verschil maakt.

Een doel stellen werkt motiverend. Schrijf het op, adviseert de Oostenrijkse coach Moestl. Door groot te denken, voegt u aan uw toewijding de energie toe van een doel dat uit het hart komt, een totale en boeiende emotie. Dit is de reden waarom jezelf een doel geven dat buiten je bereik ligt, je aanmoedigt om verder te gaan, op je tanden te bijten en te vechten. De plezier om de top te bereiken het is het geluk van het bewonderen van het uitzicht vanuit een bevoorrecht gezichtspunt, terwijl je hart duizend keer klopt. Maar het is ook het besef dat vermoeidheid onze metgezel is geweest, samen met het verlangen daartoe bekijk de wereld vanuit een ander perspectief zoals we nog nooit eerder hadden gezien, onze grenzen overschrijdend.

Hoe pak je een bergwandeling aan?

Als u geen expert bent, kan wandelen in de bergen gevaarlijk zijn. Om deze reden is het altijd goed om allereerst geïnformeerd te zijn over de route die u gaat volgen, waarbij u de moeilijkheidsgraad, de hellingsgraad en al die andere kent. technische details wat van fundamenteel belang kan zijn om te begrijpen of de excursie geschikt voor ons is. Ten tweede moet je, om een ​​wandeling in de bergen aan te kunnen, goed uitgerust zijn: kleding, afhankelijk van het seizoen en het soort route, moet niet worden onderschat. evalueer zorgvuldig de te dragen laarzen. Zware rugzakken zijn verboden: als je niet op pad gaat voor een meerdaagse trektocht, neem dan gewoon de benodigdheden voor de wandeling mee (water, eten en kleding om eventuele regenbuien het hoofd te kunnen bieden). Je moet dan de juiste houding aanhouden, je eigen tempo volgen en de juiste pauzes nemen (maar niet te veel stops) om op adem te komen. Verder moet u goed opletten waar u uw voeten neerzet, zonder ooit de gemarkeerde paden te verlaten,

Hoe kun je je adem verhogen tijdens het wandelen in de bergen?

Om een ​​bergwandeling te maken, vooral de meer complexe, moet je voldoende getraind zijn en voldoende adem hebben. Om er klaar voor te zijn, moet je dus een goede hebben spierspanning, wat zowel wordt bereikt met aërobe oefeningen, zoals hardlopen en fietsen, als met anaërobe oefeningen, waarbij gewichten worden opgetild om de billen, kuiten en buikspieren te trainen. Het is vooral aerobe training die de adem opbouwt en de weerstand verhoogt.