Gezondheid en fitness

Wat betekent het als je je boos voelt na een training?

285views

Je armen worden gepompt en je benen branden, maar je weet dat de finish net om de hoek ligt. Het moment waarop je hebt gewacht is eindelijk aangebroken: je hebt zojuist je beste hardlooptijd verbeterd en een nieuw persoonlijk record neergezet.

Bezweet en buiten adem verwacht je dat er elk moment een golf van vreugde over je heen kan spoelen. Je werkt immers al maanden aan dit fitnessdoel. Natuurlijk ben je trots op je prestatie, maar waarom voel je je ook geïrriteerd of boos? het antwoord gevonden.

Reden één: stress en overtraining

Juist het feit dat je zo hard hebt gewerkt, kan de reden zijn dat je na je training in zo’n vreemde emotionele toestand verkeert. Als je je prikkelbaar of boos voelt, betekent dit dat je mogelijk overtraind bent, wat je stresshormonen kan verstoren, meldt Healthline.

In ernstigere gevallen kan constante belasting van het lichaam leiden tot verminderde immuniteit, slapeloosheid of verminderde eetlust, wat allemaal kan bijdragen aan gevoelens van woede en frustratie. Bij sommige mensen die aan fitnesstraining doen, wordt woede veroorzaakt door inspanning zelfs gymwoede genoemd.

Wat is Gym Rage?

Laten we, om de woede in de sportschool beter te begrijpen, eens kijken naar wat er achter de schermen gebeurt als we ons lichaam aan intensieve fysieke activiteit onderwerpen. Of u nu hardloopt, danst of gewichten heft, lichaamsbeweging verhoogt de bloedstroom, verhoogt uw hartslag en laat adrenaline in uw bloedbaan vrijkomen. Deze zelfde lichaamsreacties treden op wanneer we worden geconfronteerd met een waargenomen dreiging, ook wel bekend als de vecht-of-vlucht-stressreactie. In wezen is het de manier waarop ons lichaam zich voorbereidt op het reageren op potentieel gevaar.

NHS-klinisch psycholoog Isabel Clark zegt echter dat een sportschool vol met adrenaline-aangedreven mensen de kans op meningsverschillen mogelijk kan vergroten, vooral als de persoon al gestrest is.

Vandaar de woede in de sportschool. Natuurlijk heb je geen lidmaatschap van een sportschool nodig om dit soort emotionele reacties op sporten te ervaren. Waar u ook bent, als u mogelijk overdrijft tijdens een training, kunt u zich achteraf gespannen voelen.

Als je een CrossFit-les enigszins geïrriteerd verlaat, kan dit een teken zijn dat je bloedsuikerspiegel laag is. Voortdurend sporten zonder de juiste voeding zal achteraf waarschijnlijk de gevoelens van prikkelbaarheid vergroten. Dus om de kans op hongergevoel na een training te verkleinen, stelt professionele gezondheidscoach Kat Brunner van Obé Fitness voor om 60 tot 90 minuten voordat je naar de sportschool gaat een voedzame lunch te eten.

Hoe u veilig kunt trainen en prioriteit kunt geven aan rust

Overtraining maakt ons niet alleen vatbaar voor stemmingswisselingen, maar vergroot ook de kans op blessures. Dus om een ​​sportschoolwaanzin te voorkomen en uw lichaam gezond te houden, vergeet niet om te rusten. Dit omvat actieve rustdagen waarbij we intensievere oefeningen vervangen door wandelen, tai chi, zwemmen en andere fysieke activiteiten met weinig impact. Rust moet ook een prioriteit zijn tijdens de training zelf: neem pauzes of verminder de intensiteit van de training een tijdje. Luister allereerst naar je lichaam. Als iets pijn doet of niet goed voelt, wacht dan niet langer.

Hoewel sporten je van tijd tot tijd boos of geïrriteerd kan maken, kan het ook het tegenovergestelde effect hebben. Onderzoekers in een onderzoek uit 2019, gepubliceerd in het tijdschrift Asian Nursing Research, ontdekten dat regelmatige lichaamsbeweging verpleegkundigen helpt hun woede beter te beheersen.

Van de bijna 300 verpleegkundigen in Zuid-Korea die aan het onderzoek deelnamen, vertoonden deelnemers die drie dagen per week minstens een half uur trainden een grotere controle over hun woede en lagere niveaus van staatswoede (of gevoelens van woede als reactie op een trigger) vergeleken met degenen die oefende niet regelmatig.

Denk dus niet: trainen is nuttig en helpt je humeur te verbeteren, maar alles moet met mate gebeuren.

Is het je opgevallen dat je hartslag snel stijgt tijdens het sporten? Is dit überhaupt een slechte zaak?