Gezondheid en fitness

Wat is het 75 Hard-programma: zal uw lichaam op dag 50 echt veranderen?

187views

We zijn TikTok dankbaar dat ze ons kennis laten maken met talloze workouttrends (hallo, de 3-2-8-methode of muurpilates) en uitdagingen (plank, barbell). Hij daagt ons uit. Neem bijvoorbeeld #75Hard. Ja, het klinkt vaag en eng, maar het is genoeg om je naar meer te laten verlangen.

Als je op zoek bent naar een nieuw fitnessprogramma of uitdaging, dan is dit niet wat je zoekt, aldus de website van het programma. Het is eerder een transformatief programma voor mentale weerbaarheid dat fitness, voeding, zelfverbetering, fysieke en mentale discipline combineert. Hoewel 75 Hard niet nieuw is en tot nu toe 1,5 miljard views heeft opgeleverd, is het populair en alleen al de voor en na foto’s van de deelnemers kunnen bijna iedereen ertoe aanzetten om het te doen. zal je er meer over vertellen.

Wat is 75 moeilijk?

Het 75 Hard-programma is ontstaan ​​uit een interview tussen de maker Andy Frisella, podcaster en CEO van 1st Phorm, met James Lawrence (hij voltooide 50 Ironman-races in 50 dagen op rij in alle 50 staten), die hem vertelde dat het ontwikkelen van mentale weerbaarheid die je nodig hebt om jezelf uit te dagen op ongemakkelijke plaatsen.

Het 75-dagenprogramma is gebaseerd op de volgende dagelijkse criteria:

  • Volg een dieet dat u zelf kunt kiezen, maar het moet een gestructureerd eetplan zijn met als doel lichamelijke verbetering. Alcohol is verboden.
  • Voer twee trainingen van 45 minuten uit, waarvan er één buiten moet plaatsvinden.
  • Maak een foto van de resultaten.
  • Drink 3,7 liter water.
  • Lees 10 pagina’s van een non-fictieboek (exclusief audioboeken).

Als u zich niet aan de gestelde regels houdt, wordt de taak op de eerste dag hervat. Er zijn geen veranderingen toegestaan ​​- ja, het is stressvol.

De 75 Hard-website beweert dat het programma je zal laten zien hoe je je zelfvertrouwen, eigenwaarde, eigenwaarde, zelfvertrouwen, veerkracht en doorzettingsvermogen kunt vergroten, wat een positieve impact zal hebben op jezelf, je carrière, relaties, tijd management, denken en fitheid.

75 Hard is het enige programma dat je leven voor altijd kan veranderen, van de manier waarop je denkt tot het niveau van discipline waarmee je elke taak aanpakt. Maar dit staat allemaal op de website…

Voordelen van het 75 Hard-programma

75 Hard is een geweldige manier om discipline en mentale weerbaarheid op te bouwen, zegt dr. Brittany Robles. Door je te engageren om het programma gedurende 75 dagen strikt te volgen, train je je geest om ongemakken te overwinnen, wat de belangrijkste factor is bij het bereiken van langetermijndoelen. Bovendien helpt 75 Hard u gezonde gewoonten te ontwikkelen, zoals regelmatige lichaamsbeweging, goede hydratatie en slim eten.

Erica Baty, een geregistreerde diëtist en fitnessinstructeur, was het ermee eens dat de meeste van de 75 harde regels over het algemeen gezonde gewoonten zijn. Het is aangetoond dat lezen, sporten, buiten actief zijn, gezond eten en veel water drinken allemaal tal van gezondheidsvoordelen opleveren, zoals meer energie, op gewicht blijven of afvallen, een verbeterde lichaamssamenstelling en een verminderd risico op chronische ziekten. .

Nadelen van het 75 Hard-programma

Shoaib Malik, MD, een gecertificeerd huisartsgeneeskundige, waarschuwde dat het belangrijk is om het volledige beeld van dit programma te begrijpen voordat u beslist of het geschikt voor u is. Hij merkte op dat de strenge eisen die aan deelnemers worden gesteld zeer intens kunnen zijn, wat kan leiden tot burn-out, letsel of een negatieve impact op de geestelijke gezondheid van sommige mensen, evenals mogelijke valkuilen die verband houden met een negatief lichaamsbeeld.

Katherine Karnatz, een geregistreerde diëtiste en bedenker van Nutrition Education, herhaalde hetzelfde idee dat 75 Hard een reden tot zorg kan zijn. Elke dag foto’s maken van uw voortgang kan een obsessie met uw uiterlijk, frequente lichaamscontroles en lichaamsdysmorfie veroorzaken. In de ernstigste gevallen kunnen een slecht lichaamsbeeld en restrictieve eetgewoonten leiden tot eetstoornissen en eetstoornissen.

Alaina Curry, NASM Certified Women’s Fitness Specialist, merkte ook op dat hoewel het 75 Hard-programma is ontworpen om radicale veranderingen uit te dagen en te creëren, het niet duurzaam is. De gemiddelde persoon kan niet zeven dagen per week sporten, laat staan ​​twee trainingen per dag. Zodra mensen hun strikte routine opgeven en terugkeren naar een normale levensstijl, zullen ze het moeilijk vinden om de veranderingen die ze hebben aangebracht vol te houden.

Afhankelijk van welk dieet je kiest, kunnen er zelfs nog meer potentiële nadelen zijn, om nog maar te zwijgen van de gevolgen van het volgen van een al te restrictief dieet. Probeer je aan een eetplan te houden dat bij je levensstijl past, in plaats van hele voedselgroepen die je lekker vindt volledig te schrappen. Het categoriseren van de verschillende voedingsmiddelen die je eet als goed of slecht kan leiden tot ongeordend gedrag en angst voor voedsel.

Uitspraak

Allereerst raden wij u aan te doen wat goed voor u is. Hoewel we u deskundig advies bieden en mogelijke factoren waarmee u rekening moet houden, weet alleen u wat goed voor u is. Maar vinden wij 75 Hard de moeite waard? Factoren als naar buiten gaan, tien pagina’s uit een boek lezen en bewust beweging en voeding met een hoge voedingswaarde in je dieet opnemen, zijn zeker nuttig, en misschien zal structuur je helpen motivatie te vinden of vast te houden aan doelen die anders moeilijk lijken.

De uitdaging kan echter bijzonder zwaar zijn voor mensen met een disfunctionele relatie met eten of lichaamsbeweging, vooral lichaamsfotografie waarbij meer nadruk wordt gelegd op het uiterlijk dan op belangrijkere factoren zoals welzijn en gezondheid.

Bovendien is de waarheid dat onze geest en ons lichaam elke dag andere dingen voelen en nodig hebben: de ene dag voel je je misschien klaar om de wereld aan te gaan na een ochtendtraining van 45 minuten en een middagwandeling, en op andere dagen zal je lichaam je dat laten weten. dat hij rust nodig heeft, wat geen deel uitmaakt van het 75 Hard-plan (ter informatie: rustdagen zijn net zo belangrijk als training).

Let op: Dit programma wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs of geschreven door een gekwalificeerde professional en moet met een korreltje zout worden genomen. Bovendien moet een plan, wil het effectief en haalbaar zijn – of het nu om fitness, voeding of carrière gaat – duurzaam en plezierig zijn, en 75 Hard is niet voor de meeste mensen weggelegd.

Alternatieven voor 75 Hard

Als je wat structuur in je training en dieet wilt zonder de harde maatregelen van 75 Hard, kijk dan eens naar het minder beperkende en meer betaalbare neefje 75 Soft. Dit 75 Harde alternatief, gemaakt door fitnesstipgever Stephen Gallagher van TikTok, vereist één dag rust, beperkt alcohol in plaats van het volledig te elimineren, en vereist geen foto’s, waardoor het een flexibelere en realistischere optie is – met één voorbehoud: het omvat slechts één dag herstel (als u meer dan één dag herstel nodig heeft, luister dan altijd naar uw lichaam).

De vier regels van 75 Soft zijn:

  • Eet voedzaam voedsel en drink alleen alcohol op openbare plaatsen.
  • Train 45 minuten per dag en reserveer één dag per week voor actief herstel.
  • Drink 3 liter water per dag.
  • Lees 10 pagina’s van een willekeurig boek (audioboeken zijn toegestaan).

Je kunt mentale weerbaarheid bereiken zonder fitnesstrends te volgen of jezelf bloot te stellen aan extreme trainingen. Houd je in plaats daarvan aan bewegingen die je vreugde schenken en creëer zelf kleine uitdagingen. Als je Pilates twee keer per week doet, probeer dan nog een training per week toe te voegen.

Misschien heb je net ontdekt dat het heffen van gewichten je een goed gevoel geeft en dat je er geen genoeg van kunt krijgen; Stel jezelf ten doel om elke twee weken meer squat-herhalingen toe te voegen (denk aan: 8-10 squats in de eerste week, dan 10-12 squats in de derde week, enzovoort).

Wat uw gezondheids- en fitnessdoel ook is (het verbeteren van de mentale weerbaarheid, gezond eten, harder trainen) het is niet alles of niets, maar een aanpak gebaseerd op wat u een goed gevoel geeft, wint – trending op TikTok of niet.

Als u zich dit afvraagt, kunt u via de link ontdekken hoe de procedure in ons land werkt.