Gezondheid en fitness

Wat is Pose Yoga en voor wie is het echt nuttig?

60views

CWat is de yogahouding zoals je deze uitvoert en waarom kan het de yogapraktijk zijn die echt bij iedereen past? Laten we het samen uitzoeken

Wat als er een typologie van was? yoga op maat, gekalibreerd en ad hoc gecreëerd op basis van wie het zal beoefenen, op hun fysieke kenmerken, op hun ‘capaciteiten’ of grenzen en waardoor werkelijk iedereen kan genieten van de voordelen van deze eeuwenoude discipline die zo geliefd is over de hele wereld? Nou ja, in feite bestaat het, en het heet Yogahoudingen.

Een soort yogabeoefening die in feite gebaseerd is op de opeenvolging van bepaalde posities of asana’s, gekozen door de docent op basis van de behoeften en/of eigenaardigheden van de beoefenaar. Een activiteit die daarom dubbel voordelig is, zowel voor de factoren die van nature inherent zijn aan deze discipline (en die naar balans tussen lichaam en geest) zowel vanwege de gerichte aandacht die Pose Yoga geeft aan degenen die het volgen. Maar laten we proberen beter te begrijpen wat het is.

Wat is yogahouding

Allereerst is het goed om te onthouden dat als we het over yoga hebben, we het hebben over de oude oosterse discipline die erop gericht isUnie tussen individueel en universeel bewustzijn. Het woord yoga is in feite afgeleid van de Sanskrietwortel joj, wat ‘verenigen’ betekent. Een discipline waar dus naar wordt gehandeld elk aspect van de persoon. Van het fysieke tot het emotionele, van het mentale tot het spirituele, het lichaam harmoniseren met de emoties die je voelt en met de omgeving.

Allemaal door de uitvoering van asana’s (posities), pranayama (ademhaling) en meditatie. Afhankelijk van hoe de asana’shun dynamiek, volgorde, intentie tijdens de beoefening, enz., er zijn verschillende soorten, van Hatha Yoga tot Vinyasa Yoga, van Kundalini tot Power, tot en met Pose Yoga.

Een praktijk die navolging krijgt reeksen posities, ad hoc ontwikkeld voor de beoefenaar. Als een soort training gepersonaliseerd en gekalibreerd op maat voor de persoon die het gaat uitvoeren. Rekening houdend met de jouwe persoonlijke karaktertrekkenvan zijn capaciteiten en/of zijn grenzen, de les structureren als een jurk die perfect past, comfortabel zit, comfortabel is en je een goed gevoel geeft.

Hoe je dat doet

Een praktijk die daarom niet is verdeeld op basis van de ervaring van de beoefenaar, beginner, medium, gevorderd, maar die is verdeeld op basis van de asana’s redelijk door degenen die Pose Yoga beoefenen.

Als jouw Pose Yoga docent tijdens de les merkt dat er concrete grenzen zijn aan de uitvoering van bepaalde vormen van yoga asana’sMensen die staan, zullen bijvoorbeeld bewegen om een ​​gestructureerd pad met zitposities te creëren. Of in ieder geval niet rechtopstaand. Om te de praktijk vergemakkelijken van wie yogahoudingen uitvoert. Allemaal een les creëren op maat gemaakt, ontworpen en aangepast afhankelijk van uw behoeften.

Staande posities

Voor degenen die regelmatige beoefenaars zijn, maar ook voor degenen die dat niet zijn, zal het geen mysterie zijn dat er in yoga verschillende soorten houdingen of posities bestaan. asana’s. Er zijn er ongeveer honderd die routinematig worden gebruikt en nog veel meer die bestaan ​​en deel uitmaken van de traditie. Onder degenen die rechtop worden uitgevoerd en die ook het meest worden gebruikt in Pose Yoga, altijd indien mogelijk voor de beoefenaar, zijn er bijvoorbeeld:

Tadasana of berghouding, die wordt uitgevoerd door te staan ​​en het gewicht lichtjes naar rechts en links te verplaatsen en de rest van het lichaam op te tillen. A asana’s uitstekend voor het vinden van evenwicht en het versterken van uw voeten.

Vrksasana of boomhouding, wordt uitgevoerd terwijl u op slechts één been staat, waarbij u de voet van het been dat omhoog staat op de dij van het been plaatst dat recht blijft, waarbij u ervoor zorgt dat de heup goed wordt geopend.

Urdhva Hastasana of opwaartse begroetingshouding. Het wordt uitgevoerd in een staande positie met beide voeten op de grond of evenwichtig op één been, en de armen omhoog heffend, de rug lichtjes naar achteren gebogen en het hart “openend”. Uitstekend geschikt voor het strekken van de benen, de voorkant van het lichaam en de schouders, waardoor de rugspieren worden versterkt.

Utkatasana of stoelpositie. Het wordt uitgevoerd door de knieën te buigen en de romp naar boven te strekken, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de rug recht blijft en de armen naar de hemel gericht. A’asana’s waarvoor energie nodig is, nuttig voor het versterken van het cardiovasculaire systeem.

Zittende of liggende posities

Pose Yoga is echter gestructureerd waarbij alleen rekening wordt gehouden met het uitvoeren van posities naar de grondterwijl we zitten of liggen, bijvoorbeeld als we om verschillende redenen problemen hebben met onze ledematen of zelfs maar een slecht evenwicht hebben, kunnen sommige van de asana’s die voorkomen en vaak worden beoefend, kunnen zijn:

Sukasana dat wil zeggen, de klassieke meditatiepositie, die wordt uitgevoerd met uw benen over elkaar en uw rug rechtop.

Shakhini-asana of positie van de schaalDit wordt uitgevoerd door uw handpalmen tegen elkaar te plaatsen, waarbij u ervoor zorgt dat u uw rug recht houdt, met uw bekken op de grond geworteld en uw voeten op een afstand gelijk aan de lengte van uw romp. Vanaf hier buig je je rug naar voren en probeer je je voorhoofd zo dicht mogelijk bij je voeten te brengen.

Jatara Parivartasana of positie vanroterende buik. Het wordt uitgevoerd vanaf uw rug, met uw armen open in lijn met uw schouders en uw handpalmen naar beneden gericht. Buig vanaf hier uw knieën en breng uw dijen loodrecht op de grond, laat uw benen naar rechts zakken, draai uw nek naar links en zorg ervoor dat u uw schouders en heupen stevig aan de grond vasthoudt. Alles herhalen aan de andere kant.

Rekening houdend met het feit dat er normaal gesproken rond de honderd worden uitgevoerd asana’s Anders is het begrijpelijk hoe gevarieerd een Yoga Pose-oefening kan zijn. Evenals hoe eenvoudig het is om op basis van de meest geschikte posities te vinden persoonlijke behoeften van degenen die ze uitvoeren. Daarom is het een praktijk die echt gericht is op de persoon en zijn welzijn.