Gezondheid en fitness

Weerstandsbanden: 5 manieren om ze te gebruiken en uw training te optimaliseren

284views

LWeerstandsbanden zijn uiterst veelzijdige hulpmiddelen, perfect voor een complete training, zelfs thuis

Thuis trainen heeft zijn voordelen, maar er zijn mensen die geloven dat het niet mogelijk is om een ​​werkelijk complete training uit te voeren, vanwege de afwezigheid van hulpmiddelen of de aanwezigheid van slechts enkele daarvan die nodig zijn om een ​​training uit te voeren. training. Ze bestaan ​​echter zeer nuttige hulpmiddelenuiterst veelzijdig, zuinig en gemakkelijk overal op te bergen, waarmee je, ondanks dat ze vaak worden onderschat, op duizend verschillende manieren kunt trainen: de weerstand banden.

Wat zijn weerstandsbanden

Weerstandsbanden, ook wel bekend als , zijn dat wel rubberen strips die uitrekken wanneer eraan wordt getrokken. Ze zijn niet allemaal hetzelfde, maar verschillen in vorm, kleur, mate van tractie en moeilijkheid in gebruik.

Wat de vorm betreft, zijn er weerstandsbanden ringvormigvan variabele dikte, of niet ringvormigverkrijgbaar met of zonder handgrepen.

Dikkere hebben meestal een groter weerstandsbereik.

Zelfs als ten onrechte wordt aangenomen dat de kleur de mate van weerstand bepalen, is dit niet het geval, aangezien er geen gemeenschappelijke richtlijn bestaat, maar elke fabrikant beslist welke hij aan zijn eigen modellen geeft.

De beste manier om ze te kiezen is Probeer uw voorbereidingsniveau te begrijpen en wees niet te zelfverzekerd. Beter ga stap voor stap verder en verander de band naarmate de tijd verstrijkt.

Bovendien, indicatief, om de te trainen onderste deel van het lichaam beter om te kiezen voor een weerstandsband moeilijkerterwijl voor de bovenste voor een minder resistente.

Deze accessoires zijn zeer eenvoudig te gebruiken zelfs door beginners en ze hebben het voordeel dat ze alle delen van het lichaam bewerken, maar zich tegelijkertijd concentreren op enkele en kleine spiergroepen zonder de gewrichten te veel te belasten. Dit maakt ze ook zeer geschikt voor mensen die herstellen van een blessure of een ongeluk.

Hoe te trainen met weerstandsbanden

De opdrachten dat je met weerstandsbanden kunt doen zo veel maar om een ​​volledige training uit te voeren is het niet nodig om te overdrijven. Het enige dat u hoeft te doen, is er 5 kiezenwaarvan u 10 tot 20 herhalingen kunt uitvoeren, afhankelijk van uw fysieke voorbereidingsniveau, 2 of 3 keer.

Vergeet niet om voordat u begint een paar minuten te trainen, en als u klaar bent, besteedt u dezelfde hoeveelheid tijd aan enkele afkoelbewegingen.

Deze enkele oefeningen met weerstandsbanden waarmee u uw training kunt optimaliseren.

Muur laterale pulldown

Door deze oefening uit te voeren, kunt u werken dorsale spieren en de bovenrug.

Hier leest u hoe u het moet doen.

  • Leun met je rug tegen de muur.
  • Neem de weerstandsband en houd deze vast met uw duimen of polsen.
  • Strek je armen hoog boven je hoofd.
  • Breng vervolgens uw armen naar beneden, zodat u een hoek van 90 graden maakt met uw ellebogen.
  • Verleng tegelijkertijd de weerstandsband zodat deze dichter bij uw schouderbladen zit.
  • Keer terug naar de startpositie.

Brandkraan

Deze oefening wordt gebruikt om het onderlichaam en in het bijzonder de spieren te trainen hamstrings en billen.

Hier leest u hoe u het moet doen.

  • Ga op handen en voeten zitten en plaats de weerstandsband boven je knieën.
  • Zorg ervoor dat u uw nek, rug en heupen goed uitgelijnd houdt en uw rug niet kromt.
  • Til uw linkerbeen opzij, zodat u de weerstandsband zo ver mogelijk kunt strekken. In deze fase is het belangrijk om de rest van het lichaam stil te houden, zonder deze zijwaarts te bewegen.
  • Keer terug naar de startpositie en voer alle herhalingen uit met hetzelfde been, en schakel dan over naar het andere been.

Biceps krullen

Deze oefening is uiterst waardevol voor het verbeteren van de spierkracht biceps.

Hier leest u hoe u het moet doen.

  • Ga op een stoel zitten en plaats de weerstandsband onder uw rechterknie, terwijl u het andere uiteinde met de overeenkomstige hand vasthoudt.
  • Breng uw rechterhand naar de overeenkomstige schouder en zorg ervoor dat u uw arm stil houdt terwijl u de trainer uitstrekt.
  • Breng uw hand terug naar de startpositie.
  • Voer alle herhalingen uit met de hand aan dezelfde kant, voordat u overschakelt naar de andere hand.

Hoge plank met beenverhoging

Deze oefening dient om de schuine buikspieren, hamstrings en bilspieren.

Hier leest u hoe u het moet doen.

  • Ga in een plankpositie staan, met je handen onder je schouders, en vorm een ​​rechte lijn met je hele lichaam.
  • Neem de weerstandsband en doe deze om je enkels.
  • Span je kernspieren aan.
  • Zorg ervoor dat u uw rug niet kromt, til uw rechterbeen recht omhoog en rek het elastiek uit.
  • Keer terug naar de startpositie.
  • Voer alle herhalingen met één been uit voordat u naar het andere been overschakelt.

Triceps-extensie

Deze oefening is nuttig voor het vergroten van de kracht van de triceps.

Hier leest u hoe u het moet doen.

  • Ga rechtop staan, buig uw ellebogen en houd de weerstandsband met beide handen vast.
  • Breng uw rechterarm boven uw hoofd, zodat uw onderarm evenwijdig aan de grond is.
  • In dit stadium moet de linkerhand zich voor de linkerschouder bevinden.
  • Strek uw rechterarm uit, zodat deze dicht bij uw hoofd blijft. Terwijl u deze beweging uitvoert, zou u de spieren in uw arm moeten voelen werken, terwijl u de weerstandsband volgt terwijl deze langer wordt.
  • Keer terug naar de startpositie.

Hoe elastische banden te wassen

Weerstandsbanden zijn meestal gemaakt van rubber, zodat ze tijdens het losmaken kunnen worden getrokken, zonder te breken. Na een paar keer gebruik worden ze echter vuil door zweet en stof. De beste manier om elastische verbanden te wassen is met de hand, met koud water. Dompel ze een paar minuten onder en voeg een beetje neutrale zeep toe, bij voorkeur Marseille, en wrijf zachtjes. Wees ook voorzichtig bij het drogen, vermijd warmtebronnen of direct zonlicht, maar hang ze het liefst in de schaduw en wacht tot ze vanzelf drogen.