Make-up

De voordelen van zuurkool en wie het niet mag eten

273views

Zuurkool heeft veel meer voordelen dan de verse kool waarvan het is gemaakt, omdat bacteriën tijdens het fermentatieproces de kool doordrenken met vele andere nuttige stoffen. Door het melkzuurgehalte heeft het een zure smaak. Het werkt als een natuurlijk conserveermiddel en zo’n gerecht kan maximaal 10 maanden worden bewaard. De stof heeft een ontstekingsremmende, antimicrobiële werking, onderdrukt de groei van pathogene darmmicroflora en is een belangrijk onderdeel van veel metabolische processen in het lichaam.

Oorsprong verhaal

De fermentatie van kool begon ongeveer tweeduizend jaar geleden in China, in de 3e eeuw voor Christus. e. Hoewel de Chinezen Chinese kool of paksoi gebruikten voor het inmaken, is het vergelijkbaar. Als traditioneel Russisch gerecht wordt kool sinds de 9e eeuw gefermenteerd; het werd uit Griekenland gehaald. Tegenwoordig is dit product populair in veel landen, vooral in Rusland en Duitsland. In recepten uit verschillende landen worden veenbessen, appels, lijsterbessen en wortels aan kool toegevoegd en op smaak gebracht met laurierblaadjes of kruiden.

Mis niet

Samenstelling van vitaminen en mineralen

Zuurkool is een zeer dieetproduct. Per 100 gram zit slechts 19 kcal, 1,8 gram eiwit, 0,1 gram vet en 2 gram koolhydraten. Het bevat 90 gram water en 3 gram vezels. Tegelijkertijd heeft het een rijke vitaminesamenstelling – het bevat bijna alle vitamines en micro-elementen die nodig zijn voor de mens, evenals pectines, organische zuren en bioflavonoïden.

Vitaminen en mineralen per 100 gram:

  • – 15 mg.
  • Vitamine B9 – 24 mg.
  • Vitamine B4 – 10 mg.
  • Vitamine K – 13 mcg.
  • Bètacaroteen – 8 mcg.
  • Alfa-caroteen – 5 mcg.
  • Calcium – 30 mg.
  • Magnesium – 13 mg.
  • Fosfor – 20 mg.
  • Kalium – 170 mg.
  • Fluoride – 7 mg.
  • Natrium – 661 mg.
  • + Zeaxanthine – 295 eenheden.

Hoeveel zuurkool kun je per dag eten?

Het gerecht is rijk aan vitamines en mineralen en bevat veel heilzame stoffen. Om ervoor te zorgen dat het alleen maar voordelen voor het lichaam oplevert, mogen volwassenen er niet meer dan 150-200 gram per dag van eten. Kinderen wordt aangeraden om niet meer dan 100 gram te eten.

Voor een gezonde maag en darmen

Melkzuur in het gerecht heeft veel gunstige eigenschappen voor het lichaam: het vermindert het aantal schadelijke micro-organismen en geneest de darmen, bevordert de snelle opname van voedingsstoffen en verwijdert gifstoffen.

Natrium neemt deel aan het verteringsproces, vermindert de verhoogde zuurgraad van maagsap en normaliseert de werking van enzymen in het spijsverteringsproces.

Bevat probiotica die het prikkelbaredarmsyndroom helpen elimineren, pijn verlichten, ongemak en ernst van de symptomen verminderen. Zuurkool is ook nuttig na het nemen van antibiotica, omdat het het lichaam verrijkt met nuttige bacteriën en de microflora herstelt. Als u dit product, rijk aan enzymen, regelmatig consumeert, zal de gasvorming afnemen en zal de ontlasting normaliseren.

Zuurkool is rijk aan vezels, die een gezonde microflora in de darmen behouden en helpen bij het omgaan met ontstekingsprocessen. Het vermindert ook het risico op het ontwikkelen van darmkanker en elimineert effectief constipatie.

Bij stress en chronische vermoeidheid

Dankzij het gehalte aan vitamine C wordt dopamine in het lichaam geproduceerd en neemt de efficiëntie toe, wordt de werking van het zenuwstelsel genormaliseerd en verbetert de slaap. B-vitamines en magnesium zijn gunstig voor het zenuwstelsel en verhogen de stressbestendigheid. Ze kalmeren het zenuwstelsel, verminderen depressie en angst en zijn nuttig voor het voorkomen van degeneratieve hersenziekten. Regelmatige consumptie van zuurkool vermindert vermoeidheid en prikkelbaarheid en onderhoudt de gezondheid van de hersenen.

Lactobacillen in het gerecht vullen de darmen met nuttige bacteriën en stimuleren de productie van serotonine, waardoor het product effectief is tegen stress en een gezonde eetlust normaliseert. Probiotica helpen het geheugen te verbeteren, angst te verminderen en de manifestatie van depressie en obsessief-compulsieve stoornis te verminderen.

Mis niet

Voor immuniteit

Zuurkool heeft een hoog gehalte, dus het wordt aanbevolen om het te eten om de afweer van het lichaam te vergroten. Ascorbinezuur is een antioxidant die het lichaam nodig heeft voor redoxprocessen. Het heeft ook wondgenezende en regenererende eigenschappen.

Ascorbinezuur verhoogt ook de weerstand van het lichaam tegen stress en versterkt het immuunsysteem. Het verhoogt de weerstand tegen virussen en pathogene bacteriën meerdere malen. Dankzij deze vitamine produceert het lichaam fagocyten – cellen die beschermen tegen schadelijke micro-organismen die in het bloed terechtkomen.

Bij een tekort treden lethargie en zwakte op, nemen de prestaties af, treedt er overdag slaperigheid op en is het moeilijk om ’s nachts in slaap te vallen. Het is vooral belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen tijdens seizoensverkoudheid en stressvolle situaties.

Voor sterke botten

Bevat vitamine K2, dat betrokken is bij de structuur van botweefsel. Deze stof activeert de verbinding van eiwitten met calcium, waaruit botten bestaan. Bij voldoende consumptie van deze stof neemt de dichtheid van het botweefsel toe en neemt het risico op fracturen tot 80% af.

Voor het hart en de bloedvaten

Vanwege het vezelgehalte verlaagt dit product het niveau van slechte cholesterol in het bloed, waarvan een teveel kan leiden tot het verschijnen van atherosclerotische plaques op de wanden van bloedvaten.

Het koper in de samenstelling helpt het naar alle weefsels van het lichaam te brengen en behoudt ook de elasticiteit en sterkte van de bloedvaten, waardoor ze correct worden gevormd. Melkzuur, dat wordt geproduceerd tijdens de fermentatie, is nodig om het spierweefsel van het hart te voeden.

Natrium is betrokken bij de overdracht van zenuwimpulsen en is noodzakelijk voor spiercontractie, waardoor het de goede werking van het hart ondersteunt. Het beïnvloedt ook de bloeddruk en het volume.

Mis niet

Voor diabetici

Tijdens het fermentatieproces worden bacteriën geactiveerd, die suiker uit kool omzetten in melkzuur. Deze eigenschap is gunstig voor mensen omdat het helpt bij het reguleren van de bloedglucose. Bij consumptie van dit product daalt de bloedsuikerspiegel, wordt insuline aangemaakt en wordt de werking van de alvleesklier genormaliseerd.

Bovendien heeft zuurkool een laag caloriegehalte – slechts 19 kcal per 100 gram, en een lage glycemische index – 10 eenheden, dus het veroorzaakt geen suikerpieken in het lichaam.

Voor gewichtsverlies

Omdat zuurkool verrijkt is met veel vitamines, mineralen en nuttige micro-elementen, wordt het vaak in diëten opgenomen als bron van voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid. Bovendien is het gerecht zeer caloriearm en rijk aan vezels, waardoor het het lichaam lang verzadigt, de honger verlicht en het gewicht helpt verminderen.

Organische verbindingen nemen deel aan het metabolisme van vetten en verwijderen de producten van hun metabolisme uit het lichaam, wat een vetverbrandend effect heeft. Ze normaliseren het metabolisme van lipiden en glucose, wat ook het lichaam geneest en gewichtsverlies bevordert.

Kalium in kool is nuttig voor het verwijderen van gifstoffen, en mangaan is betrokken bij het werk van leverenzymen en verwijdert schadelijke stoffen, daarom heeft het een algemeen genezend effect en reinigt het het lichaam van gifstoffen.

Zuurkool heeft een gunstige invloed op de spijsvertering en de darmfunctie, verbetert de stofwisseling en helpt gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Tartronzuur stimuleert de afbraak van overtollig vet en voorkomt de vorming van vetreserves.

Voor dames

Kool bevat veel vitamine C, wat de effecten van vrije radicalen neutraliseert, en dankzij het lichaam produceert het lichaam collageen en hyaluronzuur. Daarom is het nuttig om vroegtijdige veroudering te voorkomen, de jeugd en schoonheid te behouden en het verschijnen van rimpels en pigmentvlekken te voorkomen. Het helpt ook toxicose te verlichten, vermindert de ernst van het premenstrueel syndroom en is effectief voor het verbeteren van het welzijn tijdens de menopauze.

noodzakelijk voor de productie van collageen en bindweefsel, waardoor zuurkool nuttig is voor het behoud van de elasticiteit en schoonheid van de huid.

Caroteen heeft een antioxiderende werking en neutraliseert de schadelijke effecten van vrije radicalen, waardoor het effectief is voor het verlengen van een jeugdige en gezonde huid.

Mis niet

Voor mannen

Ascorbinezuur in het product heeft een gunstig effect op de vasculaire elasticiteit en de bloedcirculatie en heeft daarom een ​​gunstig effect op de gezondheid van mannen.

Kalium is noodzakelijk voor de eiwitsynthese en speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling en het herstel van spierweefsel tijdens hoge fysieke activiteit en sport.

Bovendien verlicht het eten van zuurkool de symptomen van een kater en normaliseert het de water-zoutbalans.

Voor kinderen

U kunt beginnen met het geven van zuurkool aan kinderen vanaf 3 jaar. Omdat het product een verhoogde gasvorming veroorzaakt, kan dit bij jonge kinderen leiden tot een opgeblazen gevoel, pijn of abnormale stoelgang.

Je kunt kool aan je dieet toevoegen, te beginnen met kleine porties van 30 gram, als bijgerecht voor aardappelpuree of kipfilet. Het wordt aanbevolen dat kinderen dit gerecht niet vaker dan 2-3 keer per week eten, tenzij het een negatieve reactie van de spijsvertering veroorzaakt.

Ascorbinezuur is nuttig voor de vorming van de immuniteit en virussen van het kind. Bovendien stimuleert het de eetlust en verbetert het de spijsvertering.

Schade en beperkingen

Omdat het gerecht verrijkt is met bacteriën en vezels, kan het winderigheid en gasvorming in de darmen veroorzaken. Als het te veel wordt geconsumeerd, kan het diarree veroorzaken.

Het bevat veel zuren, dus het wordt niet aanbevolen voor mensen met overgevoeligheid van de maag, maar ook voor gastritis, pancreatitis of zweren, omdat koolsap het slijmvlies kan irriteren.

Het wordt niet aanbevolen voor moeders die borstvoeding geven om zuurkool te consumeren, omdat dit bij een baby koliek en winderigheid kan veroorzaken.

Omdat het zout bevat, moeten mensen het met voorzichtigheid gebruiken. Overmatige hoeveelheden zout kunnen een verhoogde belasting van het hart en de bloedvaten veroorzaken en ook de bloeddruk verhogen. Als u gevoelig bent voor zwellingen, mag u dit gerecht ook niet eten, omdat zout vocht in het lichaam vasthoudt en tot zwellingen kan leiden.

Bij overmatige consumptie van zout voedsel kan hart- of nierfalen optreden en kan urolithiasis ontstaan. Daarom, als u ziekten heeft die verband houden met een verminderd zoutmetabolisme in het lichaam, moet u zuurkool met voorzichtigheid en in kleine hoeveelheden eten en andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan zout uitsluiten.

Bovendien verhoogt zuurkool de productie van histamine in het lichaam, dat wordt geproduceerd tijdens allergieën. Daarom kan er bij consumptie in grote hoeveelheden een allergische reactie op andere producten ontstaan.

Bibliografie:

1. Zhalpanova L. Zuurkoolrecepten voor gezondheid en schoonheid – M.: RIPOL Classic Publishing House, 2007.

2. Nikolaeva Yu Zuurkool, uienschillen, mierikswortel. Eenvoudige en betaalbare recepten voor gezondheid en schoonheid. M.: RIPOL Klassieke uitgeverij, 2017.

3. Nikolaeva Yu, jong bloed. Zuurkool, uienschillen, mierikswortel. Een unieke praktijkgids. M.: RIPOL Klassieke uitgeverij, 2011.