Make-up

Feest in lichte stijl: hoe je niet te veel eet voor het nieuwe jaar en niet aankomt tijdens de vakantie

279views

Gedurende de periode van eind december tot half januari komt een persoon gemiddeld 2-3 kilogram aan, en velen krijgen tijdens de nieuwjaarsvakantie de helft van het gewicht dat ze het hele jaar hebben gewonnen. Dit komt door het feit dat we op feestdagen ongezonde gerechten eten, gekruid met mayonaise, veel zout en gerookt voedsel, alles wegspoelen met calorierijke alcohol en een dessert eten. Bovendien komen velen in de verleiding om het sporten op te geven en gewoon te gaan liggen en te ontspannen. Daarom krijgt het lichaam niet de gebruikelijke belasting en heeft het geen tijd om calorieën te verbranden. Laten we eens kijken hoe we de nieuwjaarsvakantie kunnen vieren zonder uw figuur te schaden.

goede droom

Een goede nachtrust is een effectieve preventie van overeten. dwingt je om 300 kcal meer per dag te consumeren, vanwege calorierijk en vet voedsel. Het is interessant dat het mechanisme van dergelijk overeten anders is: vrouwen voelen zich niet vol na het eten, maar mannen hebben een vraatzuchtige eetlust!

Bovendien leidt slaapverstoring tot verhoogde stressniveaus, waardoor de eetlust toeneemt. Gebruik daarom de nieuwjaarsvakantie als een goede reden om uw dagelijkse routine te verbeteren. Als je moeite hebt om in slaap te vallen, kun je een warm bad nemen met essentiële lavendelolie, of een glas warme melk drinken voordat je naar bed gaat.

Mis niet

De hongerstaking wordt afgeblazen

Ga niet met honger aan tafel zitten. Zorg ervoor dat u de dag vóór oudejaarsavond ontbijt, luncht en dineert, anders kunt u de verleiding niet weerstaan ​​om op de feestavond al het eten weg te vegen.

Uw dieet moet compleet zijn: drie grote maaltijden of frequente gesplitste maaltijden met gezonde snacks. De ‘niet eten na zes uur’-regel werkt niet op oudejaarsavond, anders heb je tegen middernacht erg honger. Plan om 20-21 uur, zodat je tegen 12 uur geen grote honger meer hebt. Dan zal zelfs een glas champagne niet zo eng zijn. Als het je niet is gelukt om te dineren, vergeet dan niet om het oude jaar te vieren en een paar lichte snacks of salades zonder mayonaise te eten voordat het klokkenspel klinkt.

Als je oudejaarsavond viert, neem dan een tussendoortje voordat je van huis gaat, zodat je geen eetbuien krijgt. Zelfs als de voedselopties beperkt zijn, probeer dan de gezondste en veiligste snacks te kiezen.

Denk van tevoren na over het menu

Wanneer u een lijst met gerechten maakt voor een feestmaal, kies dan de lichtst verteerbare kookopties. Je kunt het ook volgens het traditionele recept maken, want dankzij de groenten bevat het ondanks de mayonaisedressing slechts 190 kcal per honderd gram. Als je het meer dieet wilt maken, kies dan voor gekookt rundvlees in plaats van worst en maak zelf mayonaise.

Kies gezondere stukken: gebruik in plaats van harde kazen lichte kazen, zoals mozzarella, tofu, feta. In plaats van rookworst kun je borststuk of ham, vette vis snijden. Steur en zalm bevatten vitamine E en D, evenals omega-vetzuren, die het lichaam zullen helpen omgaan met verhoogde stress en zelfs het toxische effect van alcohol kunnen verminderen. Zet een bord met verse kruiden en sla.

Bereid salades zonder mayonaise en met gezonde ingrediënten: vervang de ingelegde komkommer door een verse, vervang de worst door kip of kalkoen, voeg citroensap en mosterd toe aan de smaakmaker. Laat er een of twee salades met mayonaise bij zitten en vul de rest met iets meer dieet, zoals zure room, citroendressing of ongezoete yoghurt.

Mis niet

Voor de dressing kun je een mengsel maken van magere kwark, natuurlijke kefir, kruiden en specerijen, of mayonaise doormidden mengen met kwark en er mosterd aan toevoegen. Als je een teentje geperste knoflook aan de saus toevoegt, krijg je sneller een vol gevoel, omdat het een stof bevat die de honger onderdrukt.

Vleesgerechten zijn gezonder als je ze bakt in plaats van frituurt. In plaats van gebakken kippenpoten kun je zalm koken. Als bijgerecht voor vlees is het beter om in plaats van aardappelen groene groenten te kiezen, zoals broccoli, bloemkool, courgette, omdat aardappelen en vlees slecht verteerbaar zijn. Bij vis is elk bijgerecht geschikt, maar het is beter om geen aardappelen of witte rijst te koken, omdat deze veel koolhydraten bevatten. Bak aubergines of paprika’s met kruiden en smaakmakers.

Is jouw signature gerecht geroosterde eend? Waarom niet weg van stereotypen: bak kalkoenfilet in folie met kruiden of met mango- en kiwifruitsaus. Vergeet trouwens niet ananas op de feesttafel te leggen – het stimuleert de werking van de maag en darmen en helpt de gevolgen van een zwaar feestmaal het hoofd te bieden.

Zet geen brood op tafel, want zelfs zonder zal de voedselkeuze niemand hongerig achterlaten, en met witbrood krijg je lege calorieën en het risico op indigestie. Serveer indien nodig rogge- of volkorenbrood. Het is ook beter om niet met brood te eten, omdat ze witbrood vaak combineren met vlees en ze slecht verteerd worden. In plaats van minisandwiches kun je canapés maken van een plakje tomaat met kaasvulling.

Eet geen snoep en vette cake direct na salades met mayonaise of varkensribbetjes, omdat dit de belasting van uw spijsvertering aanzienlijk zal verhogen. Lichte opties zijn geschikt, zoals marshmallows of gelei, pure chocolade of mousse.

Grootte doet er toe

Dek de tafel mooi – dan ziet het eenvoudigste eten er elegant en smakelijk uit. Canapés, salades in glazen, snacks op dessertborden zien er niet alleen geweldig uit, maar zorgen er ook voor dat je je energie goed kunt verdelen tijdens het lange nieuwjaarsfeest.

Begin uw vakantiemaaltijd met iets dat bekend staat als caloriearm en gezond: neem een ​​lichte groentesnack, maar zonder sauzen of mayonaise. Het is ook beter om mandarijnen en appels voor het hoofdgerecht te eten, anders verstoren ze de vertering van zwaarder voedsel. Vezels, die rijk zijn aan groenten, fruit en kruiden, helpen niet alleen bij de vertering van ander voedsel. Heb je een tussendoortje gehad? Haast je niet om meer te pakken: je hersenen ontvangen een signaal om je honger te stillen 15-20 minuten te laat nadat je aan je maaltijd bent begonnen. Als je niet te veel wilt eten, wees dan een beetje geduldig.

Mis niet

Na lichte salades kunt u uw keuze aan gerechten geleidelijk uitbreiden. Schakel over op vis- en vleessnacks, maar neem kleine porties, één voor één. Zet niet alles in één keer op tafel op het bord. Voedsel moet in kleine stukjes worden gesneden en goed worden gekauwd, zodat het beter wordt opgenomen en u minder eet.

Je kunt trouwens zelfs tot de ochtend aan tafel zitten als je je niet moe voelt. Het belangrijkste is om pauzes te nemen van eten en drinken, meer te bewegen en water te drinken.

Drankjes spelen een rol

Zet mooie waterglazen naast de borden. De gezondste manier om uw voedsel weg te spoelen is met gewoon stilstaand drinkwater. Koolzuurhoudende dranken belasten de spijsvertering, wat leidt tot een zwaar gevoel in de maag en een opgeblazen gevoel. Als ze dit bevatten, bevatten ze ook zeer veel calorieën. Een glas zoete frisdrank bevat bijvoorbeeld 105 kcal en een portie sap bevat 118 kcal. Alcohol, vooral zoete alcohol, bevat ook calorieën. Door uw eten met dergelijke dranken weg te spoelen, verhoogt u het caloriegehalte van uw vakantiediner aanzienlijk. Verpakte sappen bevatten veel toegevoegde suikers, dus als je van vruchtendranken houdt, maak dan een vers sapje.

U mag geen alcoholische dranken drinken op een lege maag. Eet eerst iets lichts, een salade of een tussendoortje. Tijdens het avondeten kun je een beetje sterke alcohol drinken, zodat het lichaam enzymen begint te produceren om het te verwerken. Dit zal het werk van de lever gemakkelijker maken. Een detoxdrankje helpt bijvoorbeeld ongezoete thee met citroen, citroenmelisse of munt, vers wortelsap of wortelsap, met toevoeging van 10 gram room of 1 theelepel. olijfolie om de spijsvertering te verbeteren.

Drink om middernacht een klein beetje champagne en ga dan verder met een ander drankje, bijvoorbeeld een glas rode of witte wijn. Het is beter om droge rode wijn te kiezen dan witte en zoete wijn. Als je van plan bent verschillende drankjes te drinken, begin dan met lichtere en drogere drankjes, en ga dan verder met sterke en zoete drankjes. Neem de tijd en probeer één glas te verdelen over een uur drinken, zo krijg je minder calorieën binnen en voorkom je een kater.

Om alcohol langzamer te laten opnemen, eet je iets vettigs: een klein broodje met boter en vis. Vleessnacks en water zonder gas en suiker vertragen de opname van alcohol door het lichaam, maar versnellen integendeel de opname in het bloed. Om deze reden is het beter om cocktails niet te mixen met alcohol en koolzuurhoudende zoete dranken.

Een andere reden waarom u uw alcoholgebruik moet beperken, is dat na een glas sterke drank uw eetlust toeneemt, u minder controle heeft over uw verzadiging en het risico loopt te veel te eten. Het is het beste om alcohol af te wisselen met gewoon water, en in plaats van nog een portie wijn, mineraalwater te drinken. Dit zal het werk van het lichaam enorm vergemakkelijken en u helpen voorkomen dat u te veel drinkt.

Iedereen dansen!

Neem een ​​pauze van de televisie. Omdat we ons laten meeslepen door het kijken naar nieuwjaarsshows, kijken we niet meer naar wat en hoeveel we in onze maag stoppen, en als gevolg daarvan eten we te veel. Het is het beste om een ​​pauze te nemen na een salade en voordat u een warm gerecht serveert. Wissel eten en toast af met dansen: actieve bewegingen verbeteren de bloedcirculatie en activeren de stofwisseling. Ga uiteindelijk met uw dierbaren naar buiten – dans rond de kerstboom, speel in de sneeuw of maak gewoon een wandeling door het park op een feestelijke avond.

Het zou goed zijn om een ​​actieve vakantie te plannen voor de nieuwjaarsvakantie – nodig uw vrienden uit om te bowlen of met uw gezin naar de ijsbaan te gaan. Trouwens, actieve activiteiten in de frisse lucht helpen bij het produceren van het hormoon geluk – wat je zal redden van de stress die zich heeft opgehoopt in de drukte van vóór het nieuwe jaar. Een zee van genot en een goed humeur zijn gegarandeerd!

Geef bij het kiezen van een outfit voor een feestje de voorkeur aan iets dat nauwsluitend zit: de verleiding om naar hartenlust te eten zal voor 9 op de 10 mensen verdwijnen. En houd vaak een glas in de hand (bij voorkeur met sap). Zeer praktisch: met één hand eten op een bord zetten is lastig, dit kan je van veel gastronomische verleidingen behoeden.

Mis niet

Goede morgen!

Ren op de ochtend van een nieuwe dag niet haastig naar de koelkast om de afwas van ‘vorig jaar’ op te eten. Ga een dag of twee zitten of houd een ‘goed gevoede’ vastendag. Eet bijvoorbeeld overdag 300 g kipfilet (zonder vel) en 1 kg groenten (rauw of gestoofd) met 2 el. l. plantaardige olie, waarbij de producten in 5-6 gelijke porties worden verdeeld. Het is ideaal als je slechts de ene dag vakantiegerechten eet, bijvoorbeeld met Oud en Nieuw en Kerstmis, en de andere dagen jezelf ontlaadt met gezonde voeding.

Drink meer vloeistof: groene thee, cranberrysap, rozenbottelinfusie, compote van gedroogd fruit, mineraalwater met limoen zijn perfect. Ze helpen de resterende alcohol uit het lichaam te neutraliseren en te verwijderen, de waterbalans te herstellen en sneller in vorm te komen. Maar het is beter om koffie op te geven. Een zware dosis cafeïne helpt je alleen in het begin op te vrolijken: na een paar minuten zullen zwakte en vermoeidheid beginnen te overwinnen.

Probeer de volgende remedies om de effecten van een gewelddadig feestmaal op je lichaam te verzachten:

  1. Drink een glas of ryazhenka. Gefermenteerde melkdranken bevatten aminozuren, eiwitten, vitamines en mineralen die de lever helpen schadelijke stoffen te verwijderen en te voorkomen dat overtollig vet wordt afgezet.
  2. Als je een salade met augurken hebt bereid, gooi de pekel dan niet weg. Het is verrijkt met minerale zouten en helpt de volgende dag de zoutbalans in het lichaam snel te herstellen.
  3. Als u ’s ochtends een lage bloeddruk heeft, kunt u sterke, verse thee met citroen drinken.
  4. Cranberrysap zal ook helpen, omdat de vitamines in de samenstelling een ontgiftende werking hebben en gifstoffen verwijderen. Je mag geen sinaasappelsap en andere citrusdranken drinken, omdat deze het maagslijmvlies kunnen irriteren, dat tijdens het feest al kan worden beschadigd door ongewoon voedsel.