Make-up

Sportvoeding: marketingtruc of echte voordelen

184views

Sportvoeding zijn voedingssupplementen die de basisvoeding van de sporter moeten aanvullen om betere resultaten te bereiken. Maar laten we meteen zeggen: dit is geenszins een vervanging voor een volledige maaltijd!

Zijn sportsupplementen echt nodig?

Over het algemeen kan een persoon alle noodzakelijke micro-elementen uit gewoon voedsel halen zonder zijn toevlucht te nemen tot sportvoeding. Maar Vaak is het evenwicht van KBZHU lastig vast te stellen en te behouden, vooral voor mensen die op kantoor gaan werken en hun voedingsschema niet altijd kunnen aanpassen aan hun werkschema. In dit geval is sportvoeding een goed hulpmiddel om dit evenwicht te bewaren.

De basisprincipes van sportvoeding zijn een belangrijk aspect van het trainingsprogramma van elke atleet, omdat hij eerst moet streven naar een uitgebalanceerd dieet, inclusief vitamines en mineralen, om zijn prestaties te verbeteren en het lichaam goed te laten herstellen. Voldoende water drinken en supplementen nemen kunnen componenten zijn van het voedingsplan van een succesvolle atleet (maar slechts componenten, niet de basis).

Zijn er trucjes?

Helaas, ja. Uit winstoogmerk beginnen veel sportvoedingsmerken beloftes op de verpakking van hun producten te schrijven die niet daadwerkelijk worden nagekomen. Als je bijvoorbeeld zegt dat hun product snelle resultaten geeft die lang aanhouden, is dat natuurlijk niet waar.

We moeten ook aandacht besteden aan onze doelstellingen en daarop voortbouwen. Als je niet vaker dan twee of drie keer per week naar de sportschool gaat, zijn regelmatige maaltijden voldoende voor jou. Als we het hebben over professionele atleten die elke dag trainen en een hoge belasting krijgen, dan is sportvoeding in dit geval noodzakelijk, omdat het uiterst moeilijk is om de juiste hoeveelheid uit gewone voeding te halen. Het energieverbruik en de uitgaven van dergelijke atleten zijn te hoog en daarom nemen ze hun toevlucht tot sportvoeding.

Tegelijkertijd is de benadering van voeding voor atleten trouwens individueel en afhankelijk van verschillende factoren:

  • soort van sport;
  • tijd tussen trainingen;
  • het trainingsniveau van de atleet;
  • het gemak van een specifiek maaltijdplan.

Wat is sportvoeding?

Sportvoedingssupplementen zijn te vinden in de vorm van tabletten, dragees, capsules, poeders en vloeistoffen.

Voeding zelf kan worden onderverdeeld in hoofdcategorieën:

  • Eiwit – Dit is een extra bron van eiwitten, een bouwstof voor de spieren; zonder deze is het onmogelijk om spiermassa op te bouwen.
  • Aminozuren – dit zijn BCA’s, die nog steeds controversieel zijn omdat hun effectiviteit nog niet volledig is bewezen.
  • Winnaars – een mengsel van koolhydraten en eiwitten dat atleten helpt spiermassa te winnen.
  • Energie — de atleet een energieboost geven en hem langer en met meer gewicht laten werken.
  • Vitamine- en mineralencomplexen – er zijn ook discussies over, omdat het niet helemaal duidelijk is welke specifieke vitamines atleten nodig hebben, maar hier is het beter om te beginnen met een bloedtest en naar de dokter te gaan, die alle tekortkomingen opsomt en een specifiek complex voorschrijft. Meestal schrijven ze voor om een ​​cursus te volgen en.
  • Vet verbranders – veel mensen denken dat ze je zullen helpen snel af te vallen, maar je moet begrijpen dat vetverbranders je zonder een bepaalde belasting en het juiste dieet op geen enkele manier zullen helpen. Ze verhogen de lichaamstemperatuur en stimuleren het lichaam om intensiever te werken, maar los van de training heeft dit geen effect. Ze hebben echter veel bijwerkingen, zoals trillingen en ongemak na de training. Van alle sportsupplementen hebben vetverbranders waarschijnlijk de meest populaire marketingstrategie onder de merken, dus je moet je er zeker niet mee laten meeslepen.
  • L-carnitine is een vitamine-achtige stof die door ons lichaam wordt aangemaakt en een grote rol speelt bij de oxidatie van vetten, maar ook het effect van extra inname van dit supplement is niet bewezen.

Zonder welke sportvoeding werkt niet

Samenvattend kunnen we met zekerheid zeggen dat een persoon duidelijk moet begrijpen dat sportsupplementen alleen als aanvulling op de belangrijkste kunnen worden gebruikt, anders heeft dit allemaal geen zin. Zonder een goed dieet en zonder een evenwicht tussen energieverbruik en -verbruik zal er geen effect daarvan zijn.

Voordat u een supplement neemt, moet u overwegen wat u nog meer kunt doen om uw atletische prestaties te verbeteren; veranderingen in uw dieet, training en levensstijl zijn allemaal meer bewezen en zelfs kosteneffectieve manieren om uw prestaties te verbeteren.

Het ethisch gebruik van sportsupplementen is een persoonlijke keuze voor atleten en blijft controversieel. Het is belangrijk om te onthouden dat als u voedingssupplementen gebruikt, u verantwoordelijk bent voor de inname ervan en voor eventuele daaruit voortvloeiende gevolgen voor de gezondheid of veiligheid.


Door het nemen van voedingssupplementen loop je overigens ook het risico de antidopingregels te overtreden, ongeacht welke sport je beoefent.


Je moet ook letten op de kwaliteit van het supplement zelf en de fabrikant ervan, beproefde merken kiezen die zich al op de markt hebben bewezen en niet zoeken naar de goedkoopste opties die geen bewezen positieve effecten hebben.

Relatief weinig supplementen die prestatievoordelen claimen, worden feitelijk ondersteund door robuust wetenschappelijk bewijs. Het gebruik van vitamine- en mineralensupplementen kan zelfs gevaarlijk zijn. Daarom moet u, voordat u kiest, een expert raadplegen.

En onthoud natuurlijk dat wonderen niet gebeuren – met of zonder toevoegingen! Het belangrijkste is om goed te trainen en te eten.