Make-up

Waarom diëten niet werken: 3 hoofdredenen + tips voor effectief gewichtsverlies

273views

Extra kilo’s die zo moeilijk te verliezen zijn, zijn hoofdpijn voor vrouwen die afvallen. Het is algemeen aanvaard dat ze de enige en ware manier zijn om een ​​slank lichaam te krijgen. Als je echter bent overgestapt op boekweit en kefir, blijf je zien hoe je gewicht verraderlijk uit het niets opvalt. De vraag rijst: waarom geeft het dieet niet het gewenste resultaat en waar moet het probleem worden gezocht?

Mis niet

1 Gebrek aan fysieke activiteit

Wij denken dat iedere ‘altijd afvallen’ al bekend is met de hoofdregel van afvallen: minimaal 10.000 stappen per dag, wat vaak wordt verwaarloosd. Ondanks het calorietekort en de voedselbeperkingen heeft het lichaam nog steeds basisvoedingsstoffen nodig. Een sedentaire of sedentaire levensstijl ontneemt ons lichaam het vermogen om de calorieën die het verbruikt te verbruiken. Voor de moderne mens zijn alle voorwaarden geschapen om zo min mogelijk te bewegen: kantoorwerk, gebruik maken van het openbaar vervoer in plaats van lopen, boodschappen aan de deur laten bezorgen in plaats van naar de winkel gaan.

Verminderde activiteit, of lichamelijke inactiviteit, heeft niet alleen invloed op het gewicht, maar ook op het functioneren van het hele lichaam als geheel:

  • De werking van het zenuwstelsel vertraagt.
  • Er treedt een hormonale disbalans op.
  • Het metabolisme vertraagt ​​en calorieën worden langzamer verbrand.
  • Spiervezels atrofiëren geleidelijk.
  • Het uithoudingsvermogen neemt af.
  • Het wordt moeilijk om af te vallen, terwijl het aankomen gemakkelijker dan ooit is. Obesitas ontwikkelt zich geleidelijk.

Gebrek aan fysieke activiteit is ook gevaarlijk voor de ontwikkeling van prostatitis, aambeien, spataderen en vele andere pathologieën die moeilijk te behandelen zijn.

2 Psychologische barrière

Zelfafkeer

Overgewicht en het probleem om het kwijt te raken zijn een vaak voorkomend gevolg van een afkeer van uzelf en uw eigen lichaam. Een persoon houdt op de behoeften van zijn lichaam te begrijpen, horen en voelen. De weerspiegeling in de spiegel is niet prettig voor het oog, en de enige uitweg is een paar kilo afvallen om weer van jezelf te houden. Dit werkt echter helemaal niet: in plaats van jezelf uit te schelden voor elke kilo die je aankomt, moet je je lichaam met al zijn tekortkomingen accepteren en soepel aan jezelf gaan werken uit eigenliefde en niet uit haat.

Harde beperkingen

Het eerste dat in je opkomt als je probeert af te vallen, is jezelf beperken in eten, en jezelf je favoriete voedsel niet toestaan, bijvoorbeeld snoep of meel. Een scherpe uitsluiting van bekende voedingsmiddelen uit het dieet en een ernstig calorietekort zullen ervoor zorgen dat het lichaam stress ervaart.

De verboden vrucht is altijd zoet, en na het bereiken van het gewenste resultaat, na het beëindigen van het dieet, wil je nog steeds alles eten wat je jezelf al zo lang verboden hebt. Het lichaam streeft naar homeostase, dat wil zeggen standvastigheid, en door die extra kilo’s kwijt te raken en terug te keren naar uw gebruikelijke dieet, zult u dit snel allemaal terugkrijgen.

Mis niet

Emotioneel eten

Om te kalmeren en van angst af te komen, komt eten vaak te hulp als de meest toegankelijke manier om met emoties om te gaan. In plaats van de oorzaak van een slechte gezondheid te vinden en deze weg te nemen, is het veel gemakkelijker om een ​​stuk taart of een hele reep chocolade te eten.

Wanneer emoties zoals woede, woede, angst en haat geen uitweg kunnen vinden, probeert iemand ze te ‘overstemmen’ met behulp van voedsel. als gevolg van stress is een veel voorkomende oorzaak van gewichtstoename tijdens emotionele onrust. Het brein zoekt troost in voedsel en vindt het. Lekker, vooral ongezond eten kan je humeur echt verbeteren en je helpen ontspannen, maar het effect duurt niet lang en met de opkomst van een nieuwe oorzaak van stress zal de emotionele honger terugkeren.

3 Chronische ziektes

Een andere reden waarom afvallen moeilijk of zelfs onmogelijk wordt, is ongepast werk.

Hypothyreoïdie

Hypothyreoïdie is een van de meest voorkomende ziekten die verband houden met een disfunctie van de schildklier. De ziekte ontstaat als er sprake is van een aanhoudend tekort aan schildklierhormonen, die door de schildklier worden aangemaakt, en kan zich zowel op jonge als op oudere leeftijd manifesteren. Meestal treft het vrouwen na 45 jaar.

De werking van de schildklier heeft een grote invloed op de werking van het hele lichaam. In de aanwezigheid van chronische ziekten kan het de stofwisseling vertragen, de eetlust vergroten en dienovereenkomstig de gewichtstoename bevorderen.

Als de schildklier niet goed functioneert, wordt afvallen problematisch, maar zodra het niveau van de hormonen is genormaliseerd en hun productie is aangepast, wordt gewichtsverlies beter mogelijk.

Mis niet

Insuline-resistentie

Insuline is een van de belangrijkste hormonen die betrokken is bij de stofwisselingsprocessen van het lichaam. Het reguleert de werking van levercellen, spieren en vetweefsel, die rechtstreeks van invloed zijn. Als de cellen van de organen die verantwoordelijk zijn voor het energiemetabolisme niet meer reageren op insuline, dat wil zeggen dat ze er resistent voor worden, ontstaat er insulineresistentie.

Celresistentie tegen insuline leidt zeker tot een verhoging van de concentratie van niet alleen insuline, maar ook glucose, die deze cellen van energie voorziet. Vetweefsel hoopt zich op en het wordt behoorlijk moeilijk om er vanaf te komen.

Bijnierdisfunctie

De bijnieren produceren cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, waarvan de overmaat bijdraagt ​​aan gewichtstoename en stofwisselingsstoornissen. Verhoogd cortisol vermindert de gevoeligheid van cellen voor insuline, bevordert de groei van vetweefsel, verhoogt de eetlust en vermindert de spieractiviteit. Wanneer de werking van de bijnieren verstoord is, hoopt vet zich vooral op in de buik en dijen en blijven de ledematen dun.

Tips voor effectief gewichtsverlies

Effectief en vooral veilig gewichtsverlies is de sleutel tot een slank figuur zonder schade aan de gezondheid. We delen eenvoudige tips met u die u zullen helpen het functioneren van uw lichaam te verbeteren en het felbegeerde getal op de weegschaal te krijgen.

1. Bereken uw dagelijkse calorie-inname

Een calorie is een energie-eenheid die door het lichaam wordt opgenomen tijdens de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Hoe meer calorieën het lichaam via voedsel opneemt, hoe meer energie het heeft. Als deze energie overvloedig aanwezig is, wordt deze omgezet in vetcellen. Omgekeerd, als de hoeveelheid calorieën die per dag wordt geconsumeerd minder is dan de verbruikte hoeveelheid, zal het lichaam zijn eigen “reserves” gaan gebruiken en geleidelijk vet verbranden. Verschillende factoren beïnvloeden de berekening van de dagelijkse calorie-inname:

  • Vloer
  • Huidig ​​gewicht en lengte
  • Activiteiten niveau
  • Aanwezigheid van chronische ziekten

Als het uw doel is om overtollig gewicht te verliezen, moet u mee eten. Tegelijkertijd is het niet nodig om u te beperken tot uw favoriete voedsel; het is voldoende om te leren hoe u deze in uw dagelijkse calorie-inname kunt inpassen. Op deze manier zal afvallen comfortabeler zijn en zullen de resultaten lang aanhouden.

Mis niet

2. Bouw een gezonde relatie op met eten en lichaam

– onvoldoende perceptie van voedsel, waarvoor behandeling door een specialist vereist is. Het opbouwen van een gezonde relatie met eten en je lichaam is geen gemakkelijke taak, maar door deze verbinding tot stand te brengen, kun je beginnen je gewicht onder controle te houden zonder je mentale en fysieke gezondheid te schaden.

  • Beschouw voedsel als een bron van energie, niet als een beloning of “verboden”. Het helpt uw ​​lichaam alleen maar om vitale functies te behouden.
  • Probeer nooit te vasten als een manier om af te vallen.
  • Accepteer het feit dat je lichaam geen vijand is, maar een beste vriend die met zorg en warmte moet worden behandeld.

3. Vind de leukste vorm van fysieke activiteit

Om ervoor te zorgen dat sport niet alleen voordelen, maar ook plezier oplevert, is het belangrijk om ‘jouw’ type fysieke activiteit te kiezen.

Voor de meest actieve

Voor degenen die niet lang op één plek kunnen zitten en die altijd veel energie hebben, zijn krachtige activiteiten geschikt, waarbij een aanzienlijke hoeveelheid calorieën wordt geconsumeerd.

Sportspellen: volleybal, basketbal, tennis, squash.

Dansen: bachata, hiphop, samba, rumba, cha-cha-cha, salsa, stripplastic.

Cardiobelasting: fietsen, aerobics, stevig wandelen, touwtjespringen, zwemmen, roeien.

Voor flexibiliteit en goede rekbaarheid

Alle oefeningen die gericht zijn op het vergroten van de flexibiliteit, het versterken en verzadigen van de spieren met zuurstof, het vergroten van de gewrichtsmobiliteit, het trainen van de balans en het helpen corrigeren van de houding.

De meest populaire vormen van fysieke activiteit zijn:

  • Yoga
  • Pilates
  • Rekken
  • Gymnastiek
  • Aerobics met fitball

Om de spiermassa te vergroten

Bij het afvallen gaat niet alleen vet verloren, maar ook spieren, dus bij het kiezen van een activiteit is het belangrijk om aandacht te besteden aan die sporten die het spierkorset helpen versterken.

Boksen: Het boksen van een bokszak bevordert niet alleen de vetverbranding, maar helpt ook de spieren van de rug, buikspieren, armen en schouders te versterken.

Lichaamsflex: combinatie- en krachtstatistische oefeningen.

CrossFit: zware lasten die ervoor zorgen dat uw lichaam in goede conditie blijft.

4. Breng uw hormonen weer normaal

Het vrouwelijk lichaam is erg gevoelig voor eventuele veranderingen in hormonale niveaus. Onevenwichtigheid in het endocriene en reproductieve systeem is een van de boosdoeners van langzaam gewichtsverlies. Om het proces van effectief gewichtsverlies te starten, controleert u de volgende hormonen:

Insuline – geproduceerd door de alvleesklier en zorgt voor de aanmaak van glucose.

Leptine – een hormoon dat verantwoordelijk is voor verzadiging en geproduceerd wordt door vetweefselcellen. Het tekort veroorzaakt ernstige honger.

Cortisol – een stresshormoon waarvoor vetweefsel gevoelig is. Hoe hoger het cortisolniveau, hoe meer vet er in bepaalde delen van het lichaam wordt afgezet.

Oestrogenen – vrouwelijke geslachtshormonen geproduceerd door. Een teveel aan oestrogeen leidt tot obesitas bij vrouwen (in de buik, borst, dijen).

Mis niet

5. Beperk bronnen van stress

Stress is de belangrijkste provocateur van emotionele honger, het verlangen om emoties te onderdrukken met voedsel. Om de aanwezigheid ervan in het leven te beperken, moet u voldoende tijd vrijmaken voor rust: slaap minimaal 8 uur, regel een digitale detox in het weekend (gebruik minder vaak gadgets), neem alcohol, ga vaker de natuur in.

Bij het omgaan met stress is het belangrijk om aandacht te besteden aan emotionele resets. Psychotherapie is de beste manier om hiermee om te gaan, maar je kunt basisoefeningen doen die je helpen onaangename gedachten los te laten en te ontspannen.

  1. Schrijf je ‘mentale kauwgom’ op een stuk papier – de gedachten waar je de hele dag last van hebt. Zodra u elke situatie gedetailleerd opschrijft, wordt het gemakkelijker voor u.
  2. Probeer je geliefde alles te vertellen wat je op je ziel hebt. Dit zal uw toestand verlichten en het vertrouwen tussen u vergroten.
  3. Doe iets waardoor u uw gedachten van de routine kunt afleiden en uw humeur kunt verbeteren: komedie kijken, schoonmaken, boeken lezen.