Make-up

7 voordelen van chroom voor het lichaam (en waarom te veel gevaarlijk is)

242views









Het is een mineraal dat voorkomt in vormen die veilig en gevaarlijk zijn voor de mens. Zeswaardig is zeer giftig en kan vergiftiging veroorzaken, maar driewaardig is daarentegen belangrijk voor de gezondheid. Laten we eens kijken wat de voordelen, voordelen en nadelen van chroom voor het lichaam zijn en hoe we het op de juiste manier kunnen gebruiken.

Positieve effecten van chroom op het lichaam

  1. Activeert nuttige enzymen. Bijvoorbeeld het eiwit trypsine, dat de afbraak van eiwitten tot aminozuren versnelt, enzymen die deze verbeteren (en omzetten in energie).
  2. Handhaaft de bloedsuikerspiegel. Het mineraal is vooral nuttig voor patiënten met diabetes, omdat het deelneemt aan de processen van het verlagen van de glucosespiegels. Insuline brengt het over naar de cellen, waar het wordt gebruikt voor energie (in plaats van te worden opgeslagen als vetreserves).
  3. Het voorkomt insulinegerelateerde ziekten. En het is niet alleen diabetes. Omdat chroom de interactie van het lichaam met dit hormoon helpt reguleren, is het nuttig voor ziekten die er op de een of andere manier mee verband houden: zwaarlijvigheid, zweren, gastritis, de ziekte van Crohn, migraine, epilepsie, hypertensie, multiple sclerose, beroerte.
  4. Verlaagt het cholesterolgehalte. Normale niveaus van de stof kunnen de productie van slechte cholesterol beïnvloeden, waardoor het risico op hart- en vaatziekten en obesitas wordt verminderd.
  5. Kan jodium vervangen en de schildklierfunctie verbeteren. Het is niet alleen verantwoordelijk voor hormonen, maar ook voor een normaal metabolisme.
  6. Helpt bij de productie van gunstige hormonen. Bijvoorbeeld DHEA, dat de botten helpt versterken.
  7. Reguleert de intraoculaire druk. Bevordert de stroom van glucose naar het oogkristal en reguleert de druk daarin. Dit is vooral handig voor mensen die lijden aan staar en glaucoom, en het gebruik van de stof is ook mogelijk voor de preventie ervan.

Mis niet

Waarom heeft het lichaam van een vrouw chroom nodig?

Het wordt het “mineraal van harmonie” genoemd – en uit deze naam wordt al duidelijk hoe het nuttig kan zijn voor dames. De meeste vrouwen houden voortdurend hun gewicht in de gaten. En velen zijn bekend met de situatie waarin het ondanks alle pogingen niet mogelijk is om af te vallen. Weinig mensen realiseren zich dat het probleem een ​​tekort aan bepaalde voedingsstoffen kan zijn, met name chroom.

Het ontbreken ervan vergroot bovendien het hongergevoel. In dit geval wordt het proces van afvallen veel gecompliceerder. In voldoende hoeveelheden verbetert het mineraal de opname van glucose in de cellen en zet het binnenkomende koolhydraten om in energie; vet heeft eenvoudigweg geen tijd om zich op te hopen. Als u merkt dat u nog steeds naar snoep verlangt en uw gewicht in het beste geval stagneert, moet u nagaan of u de stof misten neem voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze stof op in uw dieet.

Gebrek aan chroom in het lichaam: symptomen bij vrouwen en mannen

In de regel is dit nuttige element gemakkelijk uit voedsel te verkrijgen. Het tekort is zeldzaam. Maar er zijn mensen die het risico lopen dat er een tekort aan is – dit zijn oudere mensen en vrouwen die borstvoeding geven, degenen die meer lichamelijk actief zijn, onder langdurige stress staan, te veel koolhydraten en suiker consumeren, stofwisselingsstoornissen hebben, verwondingen hebben en infectieziekten.

Tekenen van tekort

  • Ernstige vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Slaapstoornissen, angst
  • Visuele beperking
  • Verhoogde behoefte aan snoep
  • Verhoogde bloedglucosewaarden
  • Groeiachterstand bij kinderen
  • Botverlies
  • Verminderde gevoeligheid in benen en armen
  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Atherosclerose

Mis niet

Dagelijkse inname en toelatingsregels

De behoefte is afhankelijk van geslacht en leeftijd.

Baby’s hebben geen extra chroom nodig, omdat het tot een jaar in voldoende hoeveelheden in het lichaam aanwezig is.

Kinderen van 1-2 jaar oud – 11 mcg per dag.

Kinderen van 3-11 jaar oud – 15 mcg.

Bij 11-14 jaar oud – 25 mcg.

Tieners 14-18 jaar oud – 35 mcg.

Van 19 tot 50 jaar oud – gemiddelde behoefte 35 mcg (mannen – 35, vrouwen – 25).

Vanaf 50 jaar – mannen – 30 mcg, vrouwen – 20 mcg.

Overtollige stof komt zelden voor, maar het is nog steeds beter om het niet te misbruiken en de dagelijkse norm niet te overschrijden. Een dosering van meer dan 200 mg per dag is giftig en 3 g is al dodelijk.

Chroomsupplementen mag u alleen innemen na overleg met een arts. Meestal wordt bij elk medicijn een gebruiksaanwijzing geleverd, maar gemiddeld duurt het gebruik ongeveer een maand, je kunt het 1-2 keer per dag drinken. Tijdens het gebruik van medicijnen wordt het niet aanbevolen om andere medicijnen te gebruiken, omdat deze de opname eenvoudigweg kunnen belemmeren en zelfs de gezondheid kunnen schaden.

Waar vind je chroom en heb je speciale additieven nodig?

Het is gemakkelijk om de mineralenbalans aan te vullen. Het is in sommige voedingsmiddelen in grote hoeveelheden aanwezig.

Tot de voedingsmiddelen die het rijkst zijn, behoren (tonijn, zalm, lodde, makreel, bot), zeevruchten (garnalen bijvoorbeeld).

Biergist bevat veel chroom. In dit geval kunt u uzelf periodiek bier gunnen, maar binnen redelijke grenzen.

Ook noten (vooral paranoten) en eieren bevatten veel van dit element. Lever, nieren, hart, gekiemde tarwekorrels en maïsgrutten zijn ook voedingsmiddelen die het bevatten. Bessen en fruit omvatten appels, druiven, bosbessen, bosbessen en duindoorn. Groenten: radijs, tomaten, bieten, peulvruchten. Over het algemeen is chroom te vinden in zeer betaalbare voedingsmiddelen.

Maar er zit weinig van in zoete, vette en bloemige voedingsmiddelen. Bovendien, Suiker belemmert de opname ervan.

Het is niet nodig om aanvullende medicijnen met dit element te gebruiken, tenzij dit noodzakelijk is. Maar als het resultaat van de analyse een ernstig gebrek daaraan laat zien, dan zullen ze zeker nodig zijn. Een van de meest voorkomende remedies is chroompicolinaat.

Mis niet

Hoe beïnvloedt overmaat

Een overdosis van het mineraal met voedsel komt zeer zelden voor. Vaker komt het voor door metaalvergiftiging op de werkvloer waar ermee gewerkt wordt. Maar toch kan ongecontroleerd gebruik van supplementen ook de gezondheid negatief beïnvloeden, vooral bij een tekort aan en (in plaats daarvan wordt chroom sterker geabsorbeerd), zelfs tot het punt van DNA-celmutaties en het optreden van verschillende soorten neoplasmata.

Tekenen van overdaad

  • Zweren op slijmvliezen en huid, dermatitis, allergische reacties. Chroom heeft geen invloed op het immuunsysteem, maar kan in combinatie met andere stoffen in het lichaam (bijvoorbeeld eiwitten) een te sterke immuunreactie veroorzaken, die zich uit in huidproblemen en allergieën.
  • Zenuwaandoeningen. Angst en stemmingswisselingen verschijnen.
  • Verslechtering van de microflora. Een te hoge concentratie van de stof leidt tot dysbiose, diarree en andere darmstoornissen.
  • Longziekten. Vaker komt dit voor bij mensen die in gevaarlijke industrieën werken met een teveel aan metaal.
  • Leverziekten. Te veel hoopt zich op in de lever, waardoor de afscheiding van gal wordt vertraagd en problemen met de werking ervan worden veroorzaakt.
  • Oncologische ziekten. Overmaat heeft een negatief effect op de cellen en veroorzaakt tumoren.